19 دی: سفیر چین در ایران در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: زبان فارسی در ۱۸ دانشگاه چینی تدریس می‌شود.

چانگ هوآ ضمن انتشار فیلمی از روند آموزش زبان چینی در دانشگاه‌های ایران اضافه کرد: موجب خرسندی است که الان در پنج دانشگاه ایران زبان چینی تدریس می‌شود. شایان ذکر است که زبان فارسی هم در ۱۸ دانشگاه چینی تدریس می‌شود.

رایزن فرهنگی ایران در چین نیز پیشتر در مصاحبه‌ای با خبرنگار ایرنا گفته بود: اکنون در بیش از ۱۸ دانشگاه چین کرسی زبان و ادبیات فارسی و هفت مرکز ایران‌شناسی فعالیت دارد. برخی از دانشگاه‌ها، زبان فارسی را نه به صورت تخصص رشته‌ای بلکه به صورت واحد درسی برای مطالعات شرق‌شناسی و مطالعات زبان فارسی تدریس می‌کنند. 

عباس‌علی وفایی افزود: انگیزه امروزی چینی‌ها برای یادگیری زبان فارسی از چند منظر قابل بررسی است؛ نخست اینکه کشور ایران به کشوری قدرتمند در منطقه تبدیل شده‌ است و دیگران برای اینکه مولفه‌های قدرت را بفهمند، این زبان را یاد می‌گیرند. دوم به دلیل مراودات گسترده ایران در حوزه زبانی، تجاری و اقتصادی، بسیاری از مراکز چینی و بنگاه اقتصادی چین نیازمند بنگاه‌های قوی هستند تا بتوانند با همتایان ایرانی خود ارتباط داشته‌ باشند. بنابراین در همه استان‌ها حتی استان‌هایی که مراکز اقتصادی هستند و ایرانی‌ها از آن استان‌ها وارداتی مانند خودرو دارند، دانشجویانی را تربیت می‌کنند. خوشبختانه علاقه به یادگیری زبان و ادبیات فارسی نسبت به دهه‌های گذشته و به خصوص در چین چندین برابر شده‌ و به نیکی و با حرارت در جریان است.

  • نویسنده :
  • منبع :