19 دی: وزیر نفت گفت: ما در بسیاری از جایگاه ها تعداد کارت های سوخت را کم کرده ایم، به این دلیل که استفاده از کارت جایگاه داران برای کسانی باشد که فراموش می کنند کارت شخصی شان را همراه ببرند و یا اینکه کارت سوختشان را گم کرده اند.
جواد اوجی در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره دیپلماسی انرژی، اظهار کرد: خوشبختانه در دولت مردمی یکی از محورها، بحث دیپلماسی انرژی بود که توسط وزارت نفت و وزارت امور خارجه تلاش ‌های خوبی انجام شد و یکی از آنها همکاری با کشور ترکمنستان در حوزه انرژی بود.
وی افزود: دولت اصل بدهی واردات گاز از ترکمنستان را طی ۲۰ ماه اخیر پرداخت کرده است. همچنین افزایش سهم تجارت گاز در منطقه با ترکمنستان و کشورهای همسایه را در دستور کار داریم.
وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه دولت سیزدهم اصل بدهی واردات که عدد سنگینی بود را پرداخت کرده است، گفت: برخی سوال می کنند که چگونه است که جمهوری اسلامی ایران دارنده دومین ذخایر گازی دنیا است اما باز هم گاز وارد می کند؟ باید گفت روسیه نیز اولین ذخایر گازی دنیا را دارد اما با توجه به آمار، واردات، صادرات و ترانزیت و.. دارد و سهم تجارت مطرح است که ما نیز اینگونه کار می کنیم و به دنبال افزایش سهم تجارت انرژی در منطقه با کشورهای همسایه هستیم.
اوجی افزود: خوشبختانه طی ۲۰ ماه اخیر در حوزه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اتفاقات خوبی افتاده است. از آن مهم تر نیز استفاده از ظرفیت پالایشگاه‌ های فراسرزمینی بود که اتفاق خوبی بعد از انقلاب است که موجب جلوگیری از خام‌ فروشی شده و ارزش افزوده بالاتری دارد و از این ظرفیت ها برای فراورش نفت، جلوگیری از خام فروشی را در دستور داریم.
وی در پاسخ به این سوال که برای تبدیل شدن ایران به هاب گازی خاورمیانه چه قراردادهایی امضاء شده و چه اقداماتی در دستورکار قرار دارد؟ اظهار کرد: الحمدلله جمهوری اسلامی امروز با دارا بودن ۳۳ تریلیون متر مکعب گاز قابل استحصال و رتبه دوم ذخایر گازی دنیا و با توجه به موقعیت جغرافیایی و برنامه ریزی دولت سیزدهم و با همکاری کشور روسیه، ترکمنستان و قطر تلاش می کنیم که خلیج فارس و عسلویه را به هاب گازی تبدیل کنیم که در این راستا مقدمات و برنامه ریزی لازم آن در حال انجام است. همچنین با توجه به حجم ذخایر گازی و زیرساخت خوبی که داریم و خطوط گازی و انتقال ما در منطقه بی نظیر است که از این بابت ظرفیت هاب گازی شدن در دستورکار وزارت نفت قرار دارد.
وزیر نفت در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اینکه در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر دسترسی ایران به ۲۴ میلیارد دلار از منابع نفتی اعلام شده، گفت: با توجه به اینکه این موضوع در حوزه بانک مرکزی است، بانک مرکزی این موضوع را کاملا به اطلاع مردم می رساند.
اوجی در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با ارائه مکمل های بنزین در برخی جایگاه ها گفت: خوشبختانه بنزینی که در ۱۰ پالایشگاه کشور فراورش می شود استاندارد یورو را دارد و تولید بنزین ۳ پالایشگاه نیز می توان گفت که در حد یورو ۵ است و هیچ گونه مشکل بنزین نداریم. در رابطه با بحث جایگاه ها نیز به مردم اعلام می کنیم که نیازی به استفاده از مکمل هایی که در جایگاه ها پیشنهاد می شود نیست و بازرسان ما در نواحی عملیاتی شرکت پخش کشور مدام سرکشی می کنند و اگر موردی هم مشاهده شود تخلف بوده با آن برخورد می شود.
وی در رابطه با استفاده از کارت سوخت مربوط به جایگاه ها تأکید کرد: از مردم تقاضا داریم که از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند. ما در بسیاری از جایگاه ها تعداد کارت های سوخت را کم کرده ایم و به این دلیل بوده است که استفاده از کارت جایگاه داران برای کسانی باشد که فراموش می کنند کارت شخصی شان را همراه ببرند و یا اینکه کارت سوختشان را گم کرده اند، در مواقع اضطرار از کارت جایگاه استفاده کنند و البته یک کارت نیست و در هر سکویی که در جایگاه وجود دارد یک کارت قرار داده شده است.
وزیر نفت تأکید کرد: خوشبختانه از این روش استقبال خوبی شده است و به ۵۰ درصد رسیده است و مردم از کارت سوخت شخصی خودشان استفاده می کنند. کارت جایگاه برای مواقع ضروری است و امیدواریم استفاده از کارت سوخت شخصی هر روز افزایش یابد.
اوجی در رابطه با این سوال که آیا جایگاه دار وظیفه دارد بنزین بزند چراکه برخی از جایگاه ها مبلغی بیشتر از مقدار بنزین مصرف شده دریافت می کنند؟ گفت: هیچگونه حقی ندارند که مبلغ بیشتر دریافت کنند، چراکه هر جایگاه دار بابت بنزین، گازوئیل و حتی سی.ان.جی بابت حق العمل‌کاری که انجام می دهد وزارت نفت به او پرداخت دارد. بنابراین این موضوع تخلف است و بازرسان ما به ویژه در نواحی پخش سرکشی کرده و با آن برخورد می کنند.
وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اجرای نظام مدیریت سبز در وزارت نفت بیان کرد: این مسأله در وزارت نفت بسیار جدی گرفته شده است که از مهمترین آن بحث کیفی سازی فرآورده های نفتی و محصولات پالایشگاهی است که به طور جد در دولت آن را دنبال می کنیم. همچنین نزدیک به ۱۰ پالایشگاه تولید و فراوری نفت را در کشور داریم که خوشبختانه در تمامی آنها بحث کیفی سازی محصولات و کم کردن مازوت و حذف گوگرد را آغاز کرده ایم و اولین طرح در این رابطه در پالایشگاه اصفهان با سرمایه گذاری حدود ۷۸۰ میلیون دلار موفق شده ایم و اجرای روند کیفی سازی را به زودی در پالایشگاه های تبریز و شیراز نیز در دستورکار داریم.
وزیر نفت در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در رابطه با اینکه تا چه میزان از صنایع دستی ایرانی استفاده می کند؟ گفت: سعی می کنم در تمام مراسمات و کادوهایی که به مناسبت های مختلف می دهم از صنایع دستی ایرانی استفاده کنم.
اوجی در رابطه با عادی سازی روابط ایران با عربستان و همکاری های نفتی دو کشور بیان کرد: خوشبختانه هم در اوپک و بیانیه ای که در اوپک پلاس در خصوص صادرات ارائه شد همسو و هم رأی هستیم و دیدگاه های مشترک خوبی داریم. در بحث سرمایه گذاری عربستان در پروژه های نفتی و گازی پیشنهاداتی ارائه شده که استقبال کرده ایم. البته نه تنها با عربستان بلکه با کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز اینگونه است و در خصوص میادین مشترکی نیز که با کشورهای عربی داریم اعم از کویت، عراق و عربستان مذاکرات خوبی داشته ایم و شاهد بودید که اولین تفاهم نامه را با کشور عمان امضا کردیم. در توسعه مشترک میدان نفتی هنگام و همین برنامه را نیز با عراق در حال اجرا داریم و با عربستان نیز میادین مشترک نفتی و گازی را داریم که وارد مذاکره شده ایم و امیدواریم به صورت مشترک که آنها نیز استقبال کرده اند و یکی از موضوعات که جذابیت داشته برای آنها سرمایه گذاری عربی در حوزه نفت و گاز و پالایش پتروشیمی است که طرح های مختلفی را پیشنهاد داده ایم.
وی در خصوص اینکه آیا عربستان سقف تولیدات نفت خود را کاهش داده است؟ عنوان کرد: در تصمیمات اوپک پلاس یک مرحله سال گذشته همه اعضا ۲ میلیون سقف تولید را کاهش دادند و یک مرحله نیز به میزان ۱.۵ میلیون که مجموعا ۳.۵ میلیون تا پایان سال ۲۰۲۳ کاهش خواهد یافت. در جلسه اخیر اوپک پلاس در وین نیز خود عربستان به صورت آزاد کاندیدا شد تا ۱ میلیون تولیدش را کاهش دهد که تقریبا افزایش قیمت نفت را بعد از اجلاس شاهد بودیم.
وزیر نفت در پایان در خصوص اینکه آیا از بهمن ماه سهمیه تاکسی های اینترنتی پرداخت نشده است؟ گفت: اطلاعی ندارم و فکر نمی کنم اینگونه باشد.

  • نویسنده :
  • منبع :