19 دی: رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش از کشف و برخورد با ۵۰۰ مورد تقلب و تخلف در امتحانات نهایی خرداد خبر داد.

محسن زارعی ئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: دریافت رمز، فایل سوال، چاپ و تکثیر آن‌ها از جمله کارهای پر استرس است و مسئولیت سنگینی را بر دوش ما گذاشته است. همچنین انتظارات، وظیفه ما را دوچندان می‌کند تا در برگزاری امتحانات دقت و امانتداری لازم را داشته باشیم. همکاران در حوزه تصحیح حتی در روزهای تعطیل نیز فعال هستند و این نشان از تلاش همه جانبه آن‌ها دارد چرا که باید تا نیمه تیر امسال سابقه تحصیلی دانش‌آموزان و داوطلبان را به سازمان سنجش ارسال کنیم.

وی ادامه داد: برگزاری امتحانات نهایی به این شیوه دستاوردهایی برای آموزش و پرورش دارد و از آن به عنوان فرصت طلایی یاد می‌کنیم. در واقع برگزاری آزمون‌های نهایی و تأثیر سابقه تحصیلی در کنکور یک نقطه تحول است که منجر به بازگشت آموزش و پرورش به مسیر اصلی خود خواهد شد و توجه دانش‌آموز، مدرسه و معلم به کتاب درسی معطوف خواهد بود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه مرجع امتحانات باید کتاب درسی باشد، گفت: در دوره جدید مرجعیت آزمون به کتاب بازگشته است و جزوه و نمونه سوال به عنوان منبع اصلی معرفی نمی‌شود. تمام دغدغه آموزش و پرورش این است که طراحی سوالات براساس کتاب درسی انجام شود و پس از آن نیز از آزمون‌ها صیانت کنیم.

زارعی با اشاره به یکی از دغدغه‌های اولیای دانش‌آموزان مبنی بر تمام نشدن محتوای کتاب در ایام سال تحصیلی، عنوان کرد: این دغدغه نیز نوعی فرصت است، فرصتی برای اینکه اولیا و آموزش و پرورش دست به دست هم دهند تا مدارس تعطیل نشود و کتاب درسی به حاشیه نرود.

وی از برخورد با ۵۰۰ مورد تقلب و تخلف در امتحانات نهایی خبر داد و تصریح کرد: این موارد تقلب و تخلف شامل همراه داشتن جزوه، یادداشت، بی‌نظمی در جلسه و همراه داشتن وسایل الکترونیکی است؛ در این خصوص پرونده تشکیل و به مراجع نظارتی نیز این پرونده‌ها ارجاع داده شده است.

زارعی خاطر نشان کرد: انتشار سوالات بعد از برگزاری آزمون به معنای لو رفتن سوال نیست، لذا هیچ سوال امتحان نهایی لو نرفته است و آنچه در حوزه امتحان نهایی القا می‌شود بسیار با واقعیت متفاوت است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سال گذشته تحلیل آزمون‌ها در دستور کار قرار گرفته است، یادآورشد: امسال با همکاری معاونت آموزش متوسطه و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی، مجدداً این اقدام انجام خواهد شد و نتیجه بررسی‌ها پس از اتمام امتحانات اعلام خواهد شد.

زارعی با بیان اینکه امکان ترمیم نمره فقط یکبار وجود دارد، گفت: امسال ۹۱۱ هزار و۹۸۰ شرکت کننده در امتحانات نهایی شرکت کردند که ۵۸۰ هزار نفر، دانش‌آموز هستند و مابقی افراد بزرگسال برای ایجاد سابقه و داوطلبان ترمیم نمره هستند.

  • نویسنده :
  • منبع :