19 دی: علت تلف شدن یک راس مارال نر در منطقه حفاظت شده آینالو ارسباران واقع در شهرستان خداآفرین آذربایجان شرقی از سوی معاون محیط طبیعی ادره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اعلام شد.
داود غنی پور روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، کهولت سن را دلیل مرگ یک راس مارال نر در محل طرح احیای نسل این گونه در آینالو اعلام و اظهار کرد: بر اساس نتایج بررسی های دامپزشکی و نظر دامپزشک معالج، مرگ حیوان طبیعی و بر اثر کهولت سن بوده و برخلاف برخی شائبه ها، در جریان کالبدگشایی انجام یافته بیماری یا انگل مشاهده نشد.
وی گفت: با توجه به تگ موجود در ناحیه گوش حیوان، مارال تلف شده بیش از ۱۵ سال سن داشته است و بر اثر ضعف عمومی ناشی از کهولت سن در کنار فنس افتاده و قادر به حرکت نبود که متاسفانه تعدادی از گردشگران با انگیزه کمک به حیوان به زور تلاش داشته اند تا حیوان را بلند کرده و از محل دور کنند.
غنی پور یادآور شد: البته باید توجه داشت این اقدام مردم نه تنها هیچ کمکی به بهبود وضعیت حیوانات آسیب دیده نمی کند، بلکه وضعیت موجود را نیز بحرانی‌تر می کند.
وی از مردم و گردشگران درخواست کرد در صورت برخورد با حیوانات آسیب دیده و یا با رفتار مشکوک از هرگونه تماس فیزیکی و یا تلاش برای رهاسازی یا انتقال حیوان خودداری کرده و از دست زدن به حیوانات تازه متولد شده و یا تنها و جابجایی آنها پرهیز کنند، چون نگرانی و اضطراب وارده به حیوان ممکن است به قیمت جان او تمام شده و یا صدمات غیرقابل بازگشت و جبران به حیوان وارد کند.
غنی پور با بیان اینکه نامعلوم بودن شرایط سلامتی و وجود بیماری های مشترک بین حیوان و انسان، هرگونه تماس فیزیکی را منجر به انتقال انواع بیماری ها می کند، یادآور شد: بر همین اساس توصیه می شود از هرگونه دست زدن به حیوانات با شرایط غیر عادی خودداری و در صورت مواجهه با چنین شرایطی با نزدیکترین واحد حفاظت محیط زیست تماس گرفته شود.

  • نویسنده :
  • منبع :