19 دی: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: دوربین‌های تله‌ای در پارک ملی توران شهرستان شاهرود تصاویر یوزپلنگ مادر با نام «خورشید» را با چهار فرزندش ثبت کرد که این توله‌ها ۲ماهه هستند.
بهرامعلی ظاهری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز کرد: توله یوزپلنگ‌ها تا یک ماهگی امکان حرکت ندارند و در لانه هستند و پس از آن کم کم قادر به حرکت می‌شوند و بر اساس تصاویر ثبت شده سن توله پوزپلنگ‌ها نزدیک به ۲ ماه تخمین زده می‌شود.
وی تصریح کرد: توله یوزپلنگ اگر دارای شرایط غیرعادی و ناقص باشد، از سوی مادر پذیرفته نمی‌شود و پهلو نمی‌گیرد و در نتیجه به صورت خود به خودی از طبیعت حذف می‌شود، ولی تصاویر ثبت شده و تخمین سن توله‌ها حاکی از وضعیت مطلوب دارد.
سومین زایمان موفق «خورشید» در دل طبیعت توران
وی درباره انتخاب اسم یوزپلنگ مادر با نام «خورشید» توران بیان کرد: این یوزپلنگ مادر برای اولین بار در محدوده تلخاب پارک ملی توران شهرستان شاهرود استان سمنان مشاهده شد و براین اساس «تلخاب» نام گرفت و بعد از اولین ثبت تصاویر و شناسنامه‌دار شدن این یوزپلنگ تا کنون طی سه زایمان موفق به توله‌زایی شد و براین اساس نام «خورشید» توران برایش انتخاب شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: مادر شدن دوباره «خورشید» توران در پارک ملی توران شاهرود، مساله‌ای مهم و حاکی از امنیت خوب این منطقه و شرایط مطلوب تغذیه‌ای خانواده یوزپلنگ‌ها در منطقه حفاظت شده توران شهرستان شاهرود در استان سمنان است.
یوزپلنگ مادر با نام تلخاب و خورشید توران فعلی به همراه توله هایش برای نخستین بار در چهارم خردادماه ۱۳۹۹ در منطقه حفاظت شده توران رویت، تصویربرداری و صاحب شناسنامه شدند.

  • نویسنده :
  • منبع :