19 دی: رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اعلام رشد چندبرابری بیماری مالاریا در کشور گفت: در مورد نوع کشنده و مقاوم به درمان مالاریا افزایش تعداد مبتلایان امسال نسبت به سال قبل ۳۰ تا ۴۰ برابر و این خطری است که تمامی دستاوردهای ۷۰ سال گذشته را در یکی دو سال اخیر مورد حمله قرار می‌دهد.
شهنام عرشی تاکید کرد: با افزایش موارد ابتلای بیماران به مالاریا طی امسال نسبت به سال گذشته حدود پنج برابر و در یکی ۲ ماه اخیر نسبت به سال گذشته ۱۰ برابر یعنی هزار درصد افزایش موارد مبتلا را داریم.
وی با بیان اینکه حدود ۷۰ سال است که مبارزه با پشه آنوفل و مالاریا در کشور آغاز شده و در آن زمان میلیون ها مبتلا در کشور داشتیم که از هر سه فوتی یک تا یک و نیم نفر به دلیل ابتلا به مالاریا جان می باختند گفت: مالاریا موجب فقر و فلاکت می شود یا آن را تشدید می کند.
عرشی با بیان اینکه بعد از ۷۰ سال طی ۶ یا هفت سال گذشته تعداد موارد مبتلا به مالاریا از میلیون ها نفر به حوالی هزار مورد رسیده بود و چهار سال بود انتقال محلی در کشور نداشتیم اظهارداشت: فقط در مناطق خاصی مانند قسمت هایی از سیستان و بلوچستان این بیماری وجود داشت اما در یکی ۲ سال گذشته و بعد از بروز اتفاقات اخیر افغانستان، هجوم مهاجران، سیل پاکستان و تغییرات آب و هوایی در زمان حذف مالاریا، کشور دوباره گرفتار این بیماری شد.
وی تاکید کرد: مرزهای شرقی کشور بخصوص پاکستان و افغانستان مشکل اصلی ما در بروز مالاریا هستند لذا ما با سیلی از بیماری های عفونی از طرف این ۲ کشور روبه رو هستیم.
عرشی تصریح کرد: در مورد مالاریا تهدیدی وجود دارد با اینکه تمام کشور پاک شده بود اما یک سرباز ما در ارومیه موجب آلوده شدن چند نفر در استان های مختلف لرستان و کرمانشاه شد که کافی است پشه های این مناطق آلوده شوند تا جمعیتی را آلوده کنند.
وی اظهار داشت: تشخیص سریع بیماری مالاریا مهم است اما اکنون نمی توانیم این بیماری را تشخیص دهیم و یکی از معضلاتی که موجب گسترش آن شده همین مورد است.
عرشی افزود: مالاریای کشنده از زیر ۱۰ درصد در سال گذشته تاکنون به ۵۰ درصد رسیده است که قابل تامل است.
این مسئول وزارت بهداشت با اشاره به مخاطرات ناشی از مرز در شرق کشور و با بیان اینکه حدود ۲۰ سال است فلج اطفال را در کشور نداشته ایم و این بیماری در تمام دنیا به غیر از افغانستان و پاکستان ریشه کن شده است تصریح کرد: هر یکی دو سال مجبوریم افراد را در مناطق مرزی واکسینه کنیم که دوباره گرفتار این بیماری نشویم.
گمانه منشا پشه کشنده آئدس و مراقبت از لاستیک خودروها
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همچنین با اشاره به تعویض لاستیک خودروها توسط مردم در کیش و برخی مناطق دیگر هرمزگان گفت: منبع اصلی ورود پشه آئدس (ناقل بیماری‌های کشنده و خطرناک) به احتمال زیاد لاستیک های کهنه یا بدون بسته‌بندی مناسب هستند و این لاستیک ها دقیقا همانند پاجوش‌های آلوده نخل‌ها در انتقال سوسک سرخرطومی عمل می‌کنند.
وی تصریح کرد: لاستیک های کهنه یا بدون بسته بندی مناسب همانند پاجوش های نخل های آلوده عمل می کنند لذا با توجه به ورود پشه ائدس که همراه با لاستیک جابه جا می شوند، مشاهده برخی بیماری های ناشی از گزش این پشه در هرمزگان دور از انتظار نیست.
حضور پشه آئدس که ناقل بیماری های خطرناک و کشنده ای از جمله تب دنگی، زیکا و چیکونگونیا خوانده می شود از حدود سه سال گذشته در هرمزگان رصد و گزارش شده است.
راه تولید مثل این پشه، تخم‌گذاری در آب‌های راکد، لاستیک‌های کهنه، مراکز تجمعی و در محل‌های مرطوب بویژه در محل‌هایی که لوله کشی آب وجود ندارد خوانده می شود.
رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین با تاکید بر اینکه کشور ما خیلی آلودگی به برخی بیماری ها ندارد یا بیماری ها در اینجا کنترل شده است تصریح کرد: اما کشورهای اطراف ما همه آلوده هستند.
آئدس اولین و بزرگترین تهدید زیستی کشور
وی با بیان اینکه پشه آئدس اولین و بزرگترین تهدید زیستی کشور است و تفاوت های زیادی با آنوفل دارد گفت: اولین تفاوت این پشه این است که آنوفل شب ها انسان را نیش می زند اما آئدس روزها انسان را می گزد و استفاده از پشه‌بند نیز تقریبا تاثیری در پیشگیری ندارد.
رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: آنوفل بیشتر در مناطق روستایی وجود دارد اما پشه آئدس در شهرها حضور می یابد و بیماری هایی ویروسی ایجاد می کند زیرا درمان موثری ندارد و در بیشتر مواقع کشنده است.
وی گفت: کافی است این پشه یک بیمار را نیش بزند، پشه بعد از آلودگی ویروس را در بدن خود نگه می دارد و آن را به نوزادان خود و نسل های بعدی نیز منتقل می کند.
عرشی اظهار داشت: چون پشه آئدس افزایش لگاریتمی دارد ممکن است یک شهر را مبتلا کند؛ مواردی از ابتلا با آئدس در پاکستان وجود دارد در حالی که هزینه های زیادی برای کنترل این بیماری نیاز است.
وی تاکید کرد: الان سه سال است پشه آئدس در هرمزگان مستقر شده و این استان مرز ورود کالاهای مختلف به کشور است که مسافران زیادی دارد و کافی است که پشه ها با وسایل نقلیه منتقل شوند.
رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر ضرورت رعایت اصول پدافند غیرعامل گفت: به طور معمول تفاوتی بین کشورهای جهان سوم و کشورهای در حال پیشرفت وجود دارد و آن اینکه کشورهای پیشرفته قبل از اینکه ضربه ای به آنها وارد شود آن را پیش بینی می کنند اما کشورهای جهان سوم بعد از وارد آمدن ضربه برنامه ریزی می کنند در حالی که پدافند غیرعامل مصداق این است که قبل از وارد آمدن ضربه از بروز آن پیشگیری کنیم.
وی ادامه داد: متاسفانه در بسیاری از موارد این ضربه ها به ما وارد شده یا در حال وارد شدن است، مانند خالی شدن سفره های آب زیر زمینی و مواردی که ممکن است در حوزه بهداشت و درمان وجود داشته باشد.
  • نویسنده :
  • منبع :