19 دی: سخنگوی دولت با بیان اینکه برخی بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی، نه تنها از دستورات تمکین نمی‌کنند بلکه در حوزه کلان اقتصاد هم بد عمل می‌کنند، یادآور شد: بسیاری از تورم‌ها در اقتصاد ایران نتیجه این عملکرد بد و تخلفات برخی بانک‌هاست.
علی بهادری جهرمی روز جمعه در نشستی سه ساعته با جمعی از بانوان کارآفرین که ۱۸ خرداد برگزار شد، در پاسخ به برخی انتقادها از عملکرد بانک‌ها در ارائه تسهیلات بانکی به کارآفرینان، حمایت مالیاتی، بیمه ای و ارایه تسهیلا را سه گانه حمایتی دولت از کارآفرینان عنوان کرد و افزود: در این زمینه مشکلاتی وجود دارد و برخی بانک‌ها از مصوبات و قوانین تمکین نمی کنند که برنامه‌ای برای برخورد با بانک‌های متخلف در نظر گرفته شده است.
وی با یادآوری اینکه برخی بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی، نه تنها از دستورات تمکین نمی‌کنند بلکه در حوزه کلان اقتصاد هم بد عمل می‌کنند، یادآور شد: بسیاری از تورم‌ها در اقتصاد ایران نتیجه این عملکرد بد و تخلفات برخی بانک‌هاست.
بهادری جهرمی این نکته را هم گفت که دولت برای حل کارشکنی‌ بانک ها برنامه جدی دارد و امسال تدابیری اتخاذ شده تا با چند بانک مخرب خصوصی، برخورد جدی صورت بگیرد که یک مورد از آنها هم اقدام شده است.
وی اظهار داشت: طرح مجلس در خصوص بانک مرکزی که دولت گذشته با آن مخالف بود، مورد موافقت و حمایت دولت سیزدهم قرار گرفت و در مجلس تصویب شد؛ با تصویب نهایی این طرح، قدرت زیادی به بانک مرکزی داده می‌شود تا از تخلف بانک‌ها جلوگیری کند که امید می رود با اجرای آن شاهد تحول در بانکداری باشیم.
سخنگوی دولت در پاسخ به پیشنهادی برای پیگیری اشتغال بانوان در یک ساختار جدید، افزود: دولت ساختار مرتبط با حوزه زنان را درون خود دارد و اگر پیشنهاد ارایه شده مبنی بر تشکیل مجموعه مردمی هست، دولت می‌تواند از آن حمایت، پشتیبانی و تسهیل‌گری کند.
وی یادآور شد: تشکیل مجموعه‌های هم‌افزا و هماهنگ کننده از بانوان که از کسب‌وکار یا فعالیت بانوان حمایت کنند، می‌تواند آثار مثبت فراوانی داشته باشد. این مجموعه می‌تواند در قالب یک سازمان مردم نهاد که از وزارت کشور مجوز اخذ نماید یا سایر تقلب‌های موجود مردمی، فعالیت کند.
دبیر هیأت دولت در مورد پیشنهادات برای ارائه زمین به کارآفرینان برای کاهش هزینه‌های تولید اظهار کرد: این پیشنهاد بسیار خوبی برای کاهش هزینه های تولید که باید سازوکارهای اجرایی برای آن طراحی شود.
سخنگوی دولت یکی از راهکارها را از طریق مولدسازی دارایی های دولت عنوان کرد که بتوان با تغییر کاربری امکان بخشی از این مشکل را حل کرد.
وی با اشاره به اهمیت حوزه زنان و خانواده برگزاری چنین نشست هایی را فرصتی مغتنم برای دولت برشمرد و اظهار داشت: سال گذشته نیز جلسات تخصصی با نخبگان برگزار شد که به تقویت و تسریع در تصویب دو آیین‌نامه حمایت از نخبگان ایرانی و حمایت از نخبگان غیر ایرانی و یک تفاهم‌نامه دفتر هیأت دولت با بنیاد ملی نخبگان منجر شد و هر سه اجرایی شدند.
دبیر هیأت دولت در پاسخ به نکات کارآفرینان در مورد فرآیند اخذ مجوز کسب‌وکار اظهار کرد: دولت سیزدهم در حوزه صدور مجوزها با تأسیس درگاه ملی مجوزها یک انقلاب انجام داد و حدود ۴۰۰ هزار مجوز از طریق این درگاه تاکنون صادر شده است. البته امکان دارد در عمل مشکلاتی وجود داشته باشد که تلاش می شود با شناسایی و رفع این مشکلات با کمک کارآفرینان، موانع از سر راه شروع کسب‌وکارها برداشته شود.
برنامه دولت برای رساندن پایه مالیاتی به ۱۵ درصد
بهادری جهرمی با بیان اینکه دولت سیزدهم در حوزه مالیات، نگاه‌ حمایتی نسبت به کسب و کارها و به ویژه کسب و کارهای کوچک دارد، گفت: دولت سیزدهم برای نخستین بار پایه مالیاتی را پنج درصد در سال اول و ۲ درصد در سال دوم کاهش داد به طوری که پایه مالیاتی که تا پیش از این ۲۵ درصد بود، امسال ۱۸ درصد است.
وی هدف دولت را کاهش پایه مالیاتی دانست و این نکته را گفت که تلاش می شود این میزان به تدریج به ۱۵ درصد برسد.
سخنگوی دولت همچنین از پیشنهادات ارائه شده برای ارائه مشوق مالیاتی برای تسهیل در کارآفرینی برای اقشار آسیب‌پذیر بانوان همچون زنان سرپرست خانوار یا معلول استقبال کرد و افزود: لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در کمیسیون اقتصادی دولت در حال جمع‌بندی است و می‌توان این پیشنهادها را به لایحه دولت افزود.
دبیر هیأت دولت در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه‌های دولت برای حمایت بیمه‌ای از کسب و کارها، رویکرد دولت را حمایت از این موارد عنوان کرد.
حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده، اولین رسالت کارگروه اقتصاد دیجیتال
بهادری جهرمی در مورد حمایت از کسب‌وکارهای مجازی آسیب دیده در ماههای گذشته نیز یادآور شد:‌ نخستین رسالت کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت این موضوع است.
سخنگوی دولت گفت: با توجه به اهتمام جدی که برای رفع مشکلات موجود در بین اقشار مختلف مردم و مسئولان وجود دارد، من بسیار به آینده کشور امیدوار هستم؛ ولی می‌دانم که ساختن آینده خوب نیازمند تلاش بسیار است.

  • نویسنده :
  • منبع :