19 دی: جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در تداوم ادعاها و هراس از برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران مدعی شد که مسکو نه تنها صدها پهپاد ایرانی دریافت کرده است، بلکه در حال همکاری با ایران برای تولید آنها در داخل روسیه است.
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی دولت جو بایدن در بیانیه ای که برای برخی رسانه های آمریکایی ارسال شده، در تداوم هراس از قدرت پهپادی ایران و نیز تعمیق روابط تهران - مسکو ادعا کرده است: ما اطلاعاتی داریم که نشان می دهند روسیه درحال دریافت تجهیزات مورد نیاز برای ساخت کارخانه تولید پهپاد در داخل ایران است. این کارخانه می تواند در اوایل سال آینده به طور کامل به بهره برداری برسد.
کاخ سفید تصاویر ماهواره‌ای منتشر و ادعا کرده است این تصاویر محل برنامه‌ریزی شده کارخانه تولید پهپاد در منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا روسیه را نشان می دهند.
کربی ادعا کرد: در حال حاضر پهپادها در ایران ساخته می‌شوند و از امیرآباد ایران به ماخاچ‌کالا در روسیه از طریق دریای خزر ارسال می‌شوند و سپس در عملیات ها توسط نیروهای روسی علیه اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرند.
دولت بایدن قصد دارد به زودی هشدار جدیدی برای کمک به کسب‌وکارها و سایر دولت‌ها منتشر کند تا «درکی بهتر از خطرات ناشی از برنامه پهپادی ایران و شیوه‌های غیرقانونی که این کشور برای تهیه قطعات آن استفاده می‌کند» ارائه دهد.
کربی مدعی شد: «این هشدار به دولت‌ها و کسب‌وکارها کمک می‌کند تا تدابیر لازم برای جلوگیری از همکاری سهوی در برنامه پهپادی  ایران را اتخاذ کنند.»
این مقام کاخ سفید در ادامه ادعاهایش افزود که روسیه با خرید پهپادهای ایرانی، عمدتاً از نوع شاهد-136، «همکاری دفاعی بی‌سابقه‌ای از جمله در زمینه موشکی، الکترونیک و پدافند هوایی» به ایران ارائه کرده است و  تهران به دنبال خرید میلیاردها دلار  تجهیزات نظامی دیگر روسیه  مانند بالگرد های تهاجمی، رادارها و هواپیماهای آموزشی رزمی یاک ۱۳۰ است.
هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین مدعی شد: این یک همکاری دفاعی تمام عیار است که برای اوکراین، همسایگان ایران و جامعه بین‌المللی مضر است. دولت  آمریکا در حال کار با متحدان و شرکای خود است تا مسکو و تهران را از طریق تحریم‌های موجود و جدید  و محدودیت‌های صادراتی، پاسخگو کند.
غرب به رهبری آمریکا از ماهها پیش، همزمان با تشدید تنش ها در جنگ اوکراین، ادعاهایی ضد ایرانی را مطرح کرده که تهران آن را قاطعانه رد می کند.

  • نویسنده :
  • منبع :