19 دی: ۳۵ نفر از اعضای تندروی مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه ای به رهبران انگلیس، فرانسه و آلمان در تکاپو هستند تا در تداوم هراس از بازگشت احتمالی دولت بایدن به برجام یا شکل گیری هرگونه توافقی میان تهران – واشنگتن، مکانیسم ماشه قطعنامه ۲۲۳۱ برای بازگشت فوری تحریم های سازمان ملل علیه ایران را بر اساس برجام اجرا کنند.
در نامه این قانونگذاران تندرو و ضد ایرانی از دو حزب آمریکا که توسط پایگه جوئیش اینسایدر منتشر شده است، آنها به طور خاص بر فوریت بازگشت تحریم ها علیه ایران با توجه به انقضای قریب الوقوع تحریم های سازمان ملل علیه برنامه های موشکی و پهپادی ایران در اواخر سال جاری تاکید می کنند.
در این نامه ادعا شده است: «واضح است که ایران به تعهدات خود در زمینه منع اشاعه عمل نکرده است و زمان برای محدود کردن جاه طلبی های هسته ای آنها در حال پایان است.»
این ۳۵ قانونگذار تندروی آمریکایی بدون اشاره به نقض برجام از سوی کشور خود و خروج از این توافق بین المللی مدعی شدند: «نزدیک به چهار سال است که ایران اجرای تعهدات مهم خود در چارچوب برجام را متوقف کرده، به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و همه پیشنهادات دیپلماتیک را رد کرده است. همانطور که کشورهای بزرگ ما بارها دیده‌اند، مماشات با کشورهای متخاصم منجر به صلح نمی‌شود، بلکه تهدیدهای بزرگ‌تری برای صلح و امنیت بین‌المللی بوجود می آورد.»
قانون‌گذاران آمریکایی همچنین مدعی شده اند که زمان فعلی انقضای تحریم‌ها علیه ایران با شرایط کنونی این کشور ارتباطی ندارد.
در ادامه این نامه ادعا شده است: «نقض‌های برجام توسط ایران، بهره‌برداری از سانتریفیوژهای پیشرفته و کسب تخصص جدید در غنی‌سازی اورانیوم نزدیک به درجه تسلیحاتی، برگشت‌پذیر نیست. حتی اگر توافق جدیدی قابل مذاکره باشد، اجازه دادن به ایران برای حفظ مفاد موسوم به بند غروب در توافق قدیمی، هر توافقی را فورا بی‌ارزش می‌کند.»
کلودیا تنی، نماینده جمهوری خواه مدعی شد: نقض برجام از سوی ایران غیرقابل انکار است، به همین دلیل است که متحدان اروپایی ما باید از هم اکنون برای بازگشت فوری تحریم های لغو شده قبلی اقدام کنند. استفاده از مکانیسم ماشه پیام روشنی به ایران ارسال خواهد کرد مبنی بر اینکه اخاذی هسته ای این کشور عواقب شدیدی دارد و گسترش برنامه هسته ای ایران تحمل نخواهد شد. اکنون زمان اقدام جسورانه و قاطع فرا رسیده است.
به گزارش ایرنا، در هفته‌های اخیر نکته های محوری خبرهای برجامی بسیاری در رسانه‌های داخلی و خارجی،  احتمال فعال سازی «مکانیسم ماشه» بوده  که توسط رسانه‌های غربی مورد گمانه زنی قرار گرفته است.
در این گزارش‌ها ادعا شده است از جمله دلایلی که برای فعال شدن این مکانیسم توسط کشورهای اروپایی مورد توجه است، افزایش فعالیت‌های هسته‌ای ایران و همچنین پایان محدودیت‌های برجامی در حوزه موشکی است. این محدودیت‌ها که بر اساس توافق ۲۰۱۵ در اکتبر ۲۰۲۳ یعنی تا مهر ۱۴۰۲ به پایان می‌رسد محدودیت‌های سازمان ملل در زمینه تحقیق و توسعه (R&D)، تولید موشک‌های بالستیک ایران و ممنوعیت واردات و صادرات فناوری مرتبط با صنایع موشکی نظیر موشک و پهپاد با برد ۳۰۰ کیلومتر (۱۸۶ مایل) یا بیشتر را علیه ایران برمی‌دارد. علاوه بر این اروپا و آمریکا نیز موظف به پایان دادن به برخی تحریم‌های خود علیه ایران هستند.
اما شواهد و قرائن نشان از آن دارد که فعال شدن مکانیسم ماشه توسط اروپا که در نهایت به مرگ نهایی و صددرصدی برجام منتهی می‌شود نمی‌تواند مورد اقبال کشورهای عضو این توافق، حتی کشورهای اروپایی باشد.
این تحرکات درحالی صورت می‌گیرد که پنج ماه دیگر شمار دیگری از محدودیت‌ها علیه برنامه هسته‌ای و موشکی ایران در چارچوب توافقات سال ۹۴ به پایان می‌رسد و این مساله غربی‌ها را به تکاپو انداخته تا در برابر اجرایی شدن این تعهدات مانع‌تراشی کنند. آن‌ها با کمک دستگاه‌های رسانه‌ای خود می‌کوشند مانع از برداشته شدن این محدودیت‌ها شامل شوند.

  • نویسنده :
  • منبع :