19 دی: یک گروه از غواصان آزاد بندرعباس در یک برنامه داوطلبانه پاکسازی دریا، به طور ناگهانی و غیرمنتظره با یک گروه بزرگ از کوسه- نهنگ (Whale shark) روبرو شدند.
رییس کمیته غواصی آزاد هرمزگان که در این برنامه شرکت داشته است لحظه روبرو شدن با این گونه بسیار بزرگ و در عین حال بی آزار و غیرمهاجم دریایی را شگفت انگیز و از صحنه‌های نادر محیط زیست دریایی توصیف کرد.
وحید سهرابی‌پور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این برنامه که به مناسبت هشت ژوئن روز جهانی اقیانوس‌ها توسط کمیته غواصی آزاد هرمزگان ترتیب داده شده بود، مشاهده ناگهانی این گونه که به «کولی کَر» نیز معروف است، روند را عوض کرد.
وی ادامه داد: گروه پنج نفری غواصان آزاد قرار بود تورهای پاره و رها شده در قسمتی از خلیج فارس را جمع آوری و پاکسازی کنند.
به گفته سهرابی پور هنگام اجرای برنامه حدود یکصد کوسه نهنگ به گروه نزدیک شدند و بدون ایجاد مزاحمت و تهدید در همان منطقه به حرکت خود ادامه دادند.
رکورددار ملی ماده حبس نفس غواصی ایران اضافه کرد: با نزدیک شدن کوسه نهنگ ها، اعضای گروه متوجه شدند طناب‌های بزرگ رها شده از فعالیت‌های دریانوردی به دور باله‌ها و اندام برخی از آنها گیر کرده و برای آنها مشکل ساز شده است و این احساس را به گروه منتقل کرد که به قصد استمداد و کمک به غواصان نزدیک شده‌اند.
سهرابی پور ادامه داد: اعضای گروه نیز با آرامش به کوسه نهنگ‌هایی که در طناب ها گرفتار شده بودند نزدیک شده و عملیات بازکردن و رها سازی را آغاز کردند.
وی شرکت کنندگان در این برنامه را صادق راهنما از غواصان بندر گناوه و رامین چمنی، وحید شعبانی، امین جدیدی و وحید سهرابی پور معرفی کرد.
  • نویسنده :
  • منبع :