19 دی: سازمان هواشناسی از تشدید ناپایداری محلی و رشد ابرهای همرفتی به‌ویژه در ساعت‌های بعد از ظهر امروز (شنبه) در نیمه غربی کشور و بخش‌هایی از شمال و ارتفاعات البرز خبر داد و اعلام‌کرد: به‌دلیل رگبار باران و رعدوبرق همراه با وزش باد شدید موقت، وضعیت جوی ۱۱ استان تا روز یکشنبه نارنجی می‌شود.
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، امروز در خراسان شمالی، نیمه شمالی استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی بارندگی تداوم دارد.
بارش‌ها امروز در شمال خراسان رضوی، اصفهان، نیمه جنوبی اردبیل، قزوین، البرز و تهران نیز با شدت کمتری ادامه پیدا می‌کند.
وضعیت جوی هوا فردا (یکشنبه) نیز در اردبیل، نیمه شمالی استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، قزوین، البرز، تهران، شمال مرکزی، ارتفاعات سمنان نیز نارنجی است و بارش‌ها در این استان‌ها با شدت بییشتری تداوم دارد.
مخاطرات این سامانه بارشی شامل آبگرفتگی معابر عمومی و جاری شدن روان‌آب، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ اعلام شده است.
هواشناسی به اجتناب از هر گونه تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، رعایت فاصله از ساختمان‌های در دست ساخت یا نیمه‌کاره و با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و پارک خودروها در مناطق مسقف توصیه کرده است.

  • نویسنده :
  • منبع :