19 دی: روزنامه صهیونیستی «معاریو» می‌گوید کشف ذخیره لیتیوم ایران می‌تواند به تغییر موازنه قوای منطقه‌ای منجر شود و موقعیت اقتصادی و حضور ژئوپلیتیک ایران را افزایش دهد.

آنات هوخبرگ ماروم، کارشناس صهیونیست در امور ژئوپلیتیک به روزنامه عبری زبان معاریو گفت: کشف معدن لیتیوم ایران می‌تواند به تغییر موازنه قدرت منطقه‌ای منجر شود و از نظر ژئوپلیتیکی و اقتصادی موقعیت بی سابقه‌ای برای تهران به ارمغان بیاورد.
وی افزود که اسرائیل با دقت زیر نظر دارد تا ببیند چگونه تهران تلاش خواهد کرد از این کشف به نفع خود استفاده کند.
به نوشته این روزنامه، قدرت نظامی ایران و تجدید روابط با کشورهای عربی و در راس آن عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر و همچنین مانورهای نظامی دریایی این کشور از جمله با هند و پاکستان، عامل اصلی نگرانی برای اسرائیل است.
وی همچنین به تحکیم روابط راهبردی ایران با روسیه علاوه بر چین و همچنین روابط نزدیک با اندونزی، بزرگترین کشور جهان اسلام اشاره کرد.
وی گفت: پیش بینی می‌شود با کشف معدن بزرگ لیتیوم حاوی 8.5 میلیون تن در استان همدان در غرب ایران به زودی وضعیت اقتصادی و نفوذ ژئوپلیتیک ایران به شدت تقویت شود‌.
کارشناس صهیونیست افزود: این معدن علاوه بر اینکه حاوی 10 درصد از ذخایر طلای سفید جهان است که در حال حاضر 89 میلیون تن تخمین زده می شود، بلکه کشف آن می تواند اقتصاد ایران را نجات دهد و اثربخشی تحریم‌ها علیه ایران را حتی از نظر ظاهری از بین ببرد.
به گفته ماروم، این کشف می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر بازارهای جهانی انرژی و معدن و همچنین صنایع جهانی باتری و خودروهای الکتریکی داشته باشد و انتظار می‌رود همه اینها به تغییرات گسترده ای در اقتصاد و سیاست جهانی منجر شود و مرکز ثقل را به خاورمیانه بازگرداند.
به نوشته این روزنامه صهیونیستی، این کشف فرصت‌های اقتصادی و انرژی کمیاب و عظیمی را برای دولت ایران به همراه دارد و اگرچه کیفیت و هزینه استخراج لیتیوم ناشناخته است، اما در اختیار داشتن حدود یک دهم لیتیوم مصرفی جهان که یک ماده خام استراتژیک محسوب می‌شود، ایران را به یک بازیگر مهم ژئوپلیتیکی در سیاست و اقتصاد جهانی تبدیل خواهد کرد.
این کارشناس صهیونیست ادامه داد: با توجه به تشدید بحران اقلیمی، ذخیره لیتیوم همراه با سایر منابع انرژی از جمله انرژی هسته‌ای، منبع قدرت و نفوذ برای دولت ایران از نظر سیاسی و اقتصادی  است وانتظار می‌رود منافع آن بر کشورهای منطقه و از جمله در عرصه بین المللی منعکس شود.
به گفته این روزنامه، بعید نیست که این امر نه تنها نفوذ ایران را به شدت افزایش دهد، بلکه بر نفوذ کشورهای عربی خلیج فارس بخصوص تولیدکنندگان عمده نفت در جهان و در راس آن عربستان سعودی و امارات متحده عربی تاثیرگذار است و این وضعیت ممکن است توازن قوای منطقه‌ای را به نفع تهران تغییر دهد.
معاریو افزود: این امر همچنین موجب تقویت موضع ایران در مذاکرات چارچوب ائتلاف‌ها و توافق‌های مختلف اقتصادی و امنیتی و موجب انحراف توجهات از بازار نفت به سمت صنایع معدن لیتیوم در منطقه شود.
این کارشناس تاکید کرد که علاوه بر این، از دیدگاه اقتصادی میان‌مدت تا بلندمدت، با توجه به اینکه قیمت‌های لیتیوم در سال‌های اخیر به دلایلی از جمله افزایش مداوم تقاضای جهانی برای این منبع و همچنین  نیاز روز افزون به باتری‌های لیتیوم یونی برای خودروهای الکتریکی افزایش یافته است، انتظار می‌رود که اقتصاد ایران به شدت رونق پیدا کند.
معاریو همچنین اعلام کرد که این کشف یک پیروزی علیه آمریکا و متحدانش بخصوص اسرائیل است، زیرا می‌تواند به روابط نزدیک‌تر ایران با چین و سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی، به ویژه اندونزی منجر شود و به تقویت روابط بین خاورمیانه و آسیا نیز کمک می‌کند.
این روزنامه در پایان نوشت: بدون شک ایران به عنوان کشوری در آستانه هسته‌ای شدن از قدرت توأم سیاسی و اقتصادی برخوردار است و از نظر برخورداری از منابع انرژی علاوه بر جسارت و انگیزه بالا به ویژه با توجه به با کشف میدان لیتیوم، انتظار می‌رود که بسیار خطرناک تر از چیزی باشد که الان است.
  • نویسنده :
  • منبع :