19 دی: یک مقام ارشد در وزارت خارجه عراق گفت، بغداد پس از دریافت یک معافیت تحریمی از آمریکا، با پرداخت 2.76 میلیار دلار بدهی گاز و برق به ایران موافقت کرده است.

رویترز به نقل از یک مقام ارشد در وزارت خارجه عراق نوشت، عراق پس از دریافت یک معافیت تحریمی از آمریکا با پرداخت حدود 2.76 میلیار دلار بدهی گاز و برق به ایران موافقت کرده است.
این مقام ارشد که نخواست نامش فاش شود، گفت: فوآد حسین، وزیر خارجه عراق در حاشیه کنفرانس ریاض در روز پنج‌شنبه، در جریان دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، مجوز این پرداخت را دریافت کرده است.  
روز گذشته نیز یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق نیز گفته بود، شنیده‌ها حاکی از این است که حدود 3 میلیارد دلار از طلب ایران در عراق برای نیاز حجاج ایران و همچنین تامین کالا‌های اساسی پرداخت شده است.
عراق به علت چندین دهه جنگ و درگیری و تحریم، برای تامین بسیاری از نیارهای گازی خود، به واردات از ایران وابسته است.
در عین حال، تحریم‌های آمریکا علیه بخش نفت و گاز ایران نیز مانع از پرداخت عراق برای این واردات می‌شود و باعث ایجاد بدهی‌های سنگین این کشور به ایران شده است.
احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق هم در اظهاراتی کوتاه از پیشرفت‌هایی در جریان گفت‌وگوی وزیر خارجه کشورش با همتای آمریکایی آن، در مورد پرداخت بدهی‌های مالی عراق به ایران خبر داده، اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرده بود.
این منبع وزارت خارجه عراق با اعلام اینکه این وجوه از طریق بانک تجاری عراق منتقل می‌شود، تایید کرد، این مبالغ برای هزینه‌های زائران ایرانی اختصاص یافته و بخشی هم برای تامین کالاهای اساسی استفاده شده است.
پیگیری‌ها حاکی از آن است که ایران این 2.76 میلیارد دلار را هفته گذشته دریافت کرده است.

  • نویسنده :
  • منبع :