یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «مذاکرات در مسیر توافق» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

در هفته‌های اخیر گزارش‌های مختلفی از تلاش‌های عمان برای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌های ایران و آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای ایران و همچنین تبادل زندانیان دو طرف منتشر و بلا فاصله تکذیب می‌شد. بعد از سفر سلطان قابوس به ایران در این باره حجم خبرها و گمانه زنی‌ها روز به روز افزایش می‌یافت و واکنش مسئولان به این خبرها هم فقط تکذیب بود تا جایی که علی مطهری، نماینده سابق مجلس نوشت: ریزش قیمت ارز بیش از هر چیز ناشی از مذاکراتی است که بین ایران و آمریکا برای یک توافق موقت جریان دارد هرچند گاهی دو طرف تکذیب می‌کنند.
با سخنان رهبر انقلاب روند تکذیب‌ها تغییر کرد. رهبر انقلاب روز یکشنبه در جریان دیداری که با «جمعی از دانشمندان، متخصصان، کارشناسان و مسئولان صنعت هسته‌ای ایران» با بیان این‌که «همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب مقررات پادمانی باید حفظ شود»، گفتند: «توافق اشکالی ندارد، اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد.»
یک روز بعد ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرد: تهران آمادگی جدی دارد که مذاکرات احیای برجام به نتیجه برسد. او در ادامه صحبت‌های خود گفت: «مذاکره برای توافق موقت و یا ترتیبات جدیدی که جایگزین برجام باشد را تأیید نمی‌کنیم.»
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در ادامه صحبت‌هایش به مسئله آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف اشاره کرد و افزود: «این موضوع از مسیرهای مختلف دیپلماتیک ادامه دارد و ما به صورت مستقیم با دولت‌های ذیربط گفتگو می‌کنیم و همچنین برای تأثیرگذاری بر موضع غیرقانونی دولت آمریکا نیز از طریق واسطه‌ها مذاکراتی را انجام می‌دهیم.»
دیروز هم خبری منتشر شد مبنی بر اینکه علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با همتایانی آلمانی، فرانسوی و انگلیسی خود در ابوظبی دیدار و رایزنی کرد.
علی باقری در صفحه توییتر خود روز سه‌شنبه در این ارتباط نوشت: «در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک با طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، با همتایان آلمانی، فرانسوی و انگلیسی خود در ابوظبی ملاقات کرده و در مورد طیفی از موضوعات و نگرانی‌های متقابل با هم گفت‌وگو نمودیم.»
  • نویسنده :
  • منبع :