19 دی: بازرس کل امور ورزش سازمان بازرسی کل کشور گفت: در ورزش کشور قرارداد‌های غیرمتعارف، نجومی، بی ضابطه و بدون برنامه وجود دارد، بنابراین سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع ورود کرده است.
لقمان کیاپاشا بازرس کل امور ورزش سازمان بازرسی کل کشور با حضور در برنامه مجله فوتبال شبکه خبر درباره وضعیت سقف قرارداد باشگاه‌ها و نحوه پرداخت آن به دست اندرکاران تیم‌ها اعم از بازیکن، مربی و سایر افرادی که در تیم‌ها حضور دارند گفت: وظیفه سازمان بازرسی کل کشور نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی و دستگاه‌هایی است که به نحوی از انحا از بودجه عمومی استفاده می‌کنند لذا اگر سو جریانی را مشاهده کند باید آن را مورد بررسی قرار دهد.
وی ادامه داد: بر این اساس سازمان بازرسی کل کشور وارد مقوله رسیدگی به موضوع مربوط به قرارداد باشگاه‌ها شد و موضوع شناسایی آسیب‌ها را در نظر داشت که بتوانیم اقدامات پیشگیرانه را در نظر بگیریم تا آسیب‌ها را شناسایی و برنامه‌ای برای حل این موضوعات به عنوان موضوعات مسئله محور تدوین کنیم.
بازرس کل امور ورزش سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: در ورزش کشور همیشه بحث قرارداد‌های غیر متعارف، نجومی، بی ضابطه، بدون برنامه و بدون آنکه شاخص‌هایی برای آن تنظیم شود وجود دارد و عناوینی همچون ریخت و پاش‌های مالی، بی انضباطی مالی و عدم شفافیت، موضوعاتی است که در موضوع قرارداد‌ها وجود دارد لذا سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع ورود کرده است.
وظیفه ما نظارت بر امور است
کیاپاشا درباره علت ورود سازمان بازرسی کل کشور به موضوع قرارداد باشگاه ها، گفت: از ۱۶ تیم لیگ برتر ۱۳ مورد آن‌ها دولتی، صنعتی یا معدنی هستند و به نوعی از بودجه عمومی استفاده می‌کنند یعنی مردم در این جا سهام دارند، آیا وظیفه داریم که نظارت کنیم؟ ما وظیفه نظارت بر امور را داریم و هیچ گونه دخالتی در امور را نداریم.
بازرس کل امور ورزش سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: موضوعات را شناسایی و بررسی کردیم و با سازمان لیگ، فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش نشستی برگزار کردیم تا راهکاری برای این موضوعات اندیشیده شود؛ در این راستا بازرسی از تیم‌هایی که وجود دارد را در دستور کار سال گذشته سازمان قرار دادیم. برخی دوستان فکر می‌کنند موضوع دستورالعمل‌ها در مورد قرارداد‌ها یک ماه است شروع شده، اما ما از سال گذشته برنامه داشتیم و همان زمان چند باشگاه را بررسی کردیم که در آن‌ها چه موضوعات مالی وجود دارد، هرچند موارد غیر مالی هم هست، اما در مورد مسائل مالی موضوع تنها مربوط به بازیکن، کادر فنی یا عوامل اجرایی نیست؛ موضوع نوع جذب افراد برای باشگاه است، مثلا در یک باشگاهی مدیر عامل عوض شده و همین جوری ۲۰ تا ۳۰ نیرو برای مجموعه خودش جذب کرده، پول این نیرو‌ها را چگونه می‌دهد؟ به قول خودشان از طریق قرارداد‌های ورزشی پرداخت می‌شود.
قرارداد ۹۰۰ میلیون تومانی بدون مالیات برای یک مدیر مالی
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در یک باشگاه ورزشی کارمندی داریم که رقم نامتعارف دریافت کند، گفت: اگر با قرارداد‌های کارگری و کارمندی مقایسه کنیم بله، برخی پرداختی‌ها غیر متعارف است. مثلا در یکی از باشگاه‌هایی که مراجعه کردیم بدون مالیات برای مدیر مالی در یک فصل حقوق ۹۰۰ میلیون تومانی در نظر گرفته بودند البته این غیر از آپشن‌هایی است که در نظر می‌گیرند و این مبلغ قراردادی است که فقط برای دستمزد در نظر گرفتند.
بازرس کل امور ورزش سازمان بازرسی کل کشور افزود: چیزی که ما و فدراسیون فوتبال می‌گوییم آیا فقط قوانین داخلی می‌گوید یا قوانین بین المللی و AFC هم آن را می‌گوید. چرا می‌گوییم یکی از الزامات صدور مجوز حرفه‌ای مسائل مالی است. باید این موارد شفاف و بدهی‌ها مشخص باشد. سال گذشته، فصل تمام شده، اما هنوز باشگاه‌ها بدهکار هستند؛ درست است برخی از باشگاه‌ها در دادگاه‌های داخلی و خارجی پرونده ندارند، اما وقتی بازیکنان خودشان می‌گویند ۶۰ تا ۷۰ درصد دریافتی داشته ایم یعنی هنوز باشگاه‌ها به بازیکنان بدهکارند.
وی بیان داشت: در بررسی‌هایی که انجام دادیم اگر روند صعودی قیمت‌ها بالا برود در ۲ سال آینده به کجا می‌رسیم. در سازمان بازرسی علل مهاجرت و پناهندگی بازیکنان را بررسی و برنامه‌ای را تدوین کردیم. طبق این بررسی دیدیم در برخی رشته‌ها ورزشکار به هر دلیلی که یکی از آن‌ها مسائل اقتصادی است مهاجرت کرده است، اما ندیدیم در فوتبال کسی مهاجرت کند که فکر می‌کنم در این جا در درآمد‌ها و پرداختی به آن‌ها بد نیست.
کیاپاشا تصریح کرد: البته نباید خودمان را با برخی کشور‌ها مقایسه کنیم، به مدیران عامل باشگاه‌های دولتی، صنعتی و معدنی عرض می‌کنیم که پول‌های شما از بودجه عمومی پرداخت می‌شود اگر یک باشگاه خصوصی پول را پرداخت کند که ما کاری به آن نداریم.
به قرارداد‌های باشگاه‌های خصوصی ورود نخواهیم کرد
بازرس کل امور ورزش سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به این پرسش که باشگاه هاي نساجی و هوادار خصوصی اداره می‌شوند و آیا شما به قرارداد آن‌ها ورود می‌کنید یا خیر، گفت: خیر، به آن‌ها کاری نداریم. فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ اگر تشخیص دهند این باشگاه‌ها تخلفی مغایر مقررات انجام داده اند خودشان ورود می‌کنند ما به بحث باشگاه‌های خصوصی ورود نخواهیم کرد.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه شاید هیچ نهادی نتواند رقم اصلی قرارداد‌ها را متوجه شود، زیرا بحث پرداخت آپشن‌ها از طریق میلگرد، زمین، ماشین و... وجود دارد و در این حالت اگر باشگاهی پرداختی خارج از سقف داشته باشد چه راه‌هایی برای رسیدگی وجود دارد، گفت: عرض کردم بنا داریم به این موضوع وارد شویم. اتفاقا نامه‌ای به فدراسیون اعلام کردیم و قصد داریم این مقررات را پیگیری کنیم. برنامه مدونی در دست داریم که از ابتدای زمان نقل و انتقالات و ثبت قرارداد‌ها تا پایان فصل هم در سازمان لیگ مستقر شویم و قرارداد‌ها را رصد کنیم
و هم به باشگاه‌ها می‌رویم و هیات بازرسی خود را مستقر می‌کنیم تا بررسی کنند اگر در مسائل مالی تخلفاتی حادث شده اعلام کنند.
کیاپاشا در خصوص اینکه اگر دو قرارداد A و B وجود داشته باشد و قرارداد اصلی را تحویل ندهند، سازمان بازرسی از چه طریقی وارد خواهد شد، اظهار داشت: سازمان لیگ، فدراسیون فوتبال و سازمان بازرسی کل کشور و دستگاه‌هایی که در خود فدراسیون و قوه قضائیه وجود دارد قراردادی را مستند می‌داند که در سازمان لیگ به ثبت رسیده باشد. مثلا اگر مدیر عاملی قول داده باشد که به بازیکنی در شمال زمین بدهد یا به او ماشین بدهد اگر این‌ها را هم محاسبه می‌کنند و با احتساب این ها، به سقف بودجه باشگاه برسد که مشکلی ندارد، ولی اگر به قول خودشان خواستند دور بزنند ما اعلام تخلف می‌کنیم.
بازرس کل امور ورزش سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: فدراسیون اعلام کرده این بازیکن غیر مجاز تلقی می‌شود و به فرض اگر از چنین بازیکنی استفاده شود نتیجه را ۳ بر صفر اعلام می‌کنیم یا هر قانون دیگری. مدیران عامل باشگاه‌های دولتی و صنعتی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند تا کنون خیلی پاسخگو نبودند. در قضیه استراماچونی باشگاه پولش را می‌دهد یعنی دولت. در این بخشنامه گفتیم که مدیران عامل باشگاه هم مسئولند و باید پاسخگوی عملکردشان باشند.
وی در مورد اینکه آیا این موضوع شامل مدیرانی که از باشگاه‌ها رفته اند هم می‌شود، اظهار داشت: بله. در چند سال گذشته برای همه مدیران پرونده داریم. اینکه فرد مسئولیت مدنی یا کیفری داشته باشد بحث دیگری است، اما الان همه مدیران مسئول هستند، به بازیکنان می‌گویم اگر مدیرعاملی به شما قول داد مشخص نیست که خودش تا پایان فصل باشد پس چه چیزی باید مبنای شما باشد تا بر اساس آن بتوانند موضوع خود را پیگیری کنید.
کیاپاشا در خصوص اینکه آیا به بحث پاداش‌های اهدایی رئیس جمهور به فدراسیون فوتبال و اینکه برای پرداخت پاداش تیم ملی در جام جهانی شنیده شده در جا‌های دیگری مصرف شده و حتی افرادی که نقش مستقیم در تیم نداشته‌اند از آن بهره‌مند شده اند، ورود کرده اید یا خیر گفت: سازمان بازرسی کل کشور به واسطه گزارش‌هایی که در این زمینه وجود داشته و واصل شده پرونده‌ای در خصوص پاداش دلاری اعضای تیم در جام جهانی تشکیل داده. در مورد سکه ها، کارت‌های هدیه و هر چیز دیگری که مطرح بوده نیز پرونده تشکیل داده و سوالات را برای آن‌ها فرستادیم و توضیحات لازم را هم گرفتیم. مواردی مطرح شده حتی از خود وزارت ورزش و وزیر مربوطه سوال کردیم و اکنون در حال بررسی این جواب‌ها هستیم.
بازرس کل امور ورزش سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با اینکه آیا امکان دارد افرادی که نباید پاداش می‌گرفتند این پاداش‌ها را بازگردانند، گفت: طبق روال باید پاداش به بازیکنان و کادر فنی داده می‌شد، الان نمی‌توانیم بگوییم نتیجه چه می‌شود، زیرا در حال بررسی هستیم.
وی ادامه داد: سوال من این است که آیا سازمان بازرسی کل کشور در مورد تعیین سقف بودجه دخالت یا ورودی داشته است؟ ما به موضوع تعیین سقف بودجه ورود نکرده ایم. ما فقط به قراردادها، درآمد‌ها و هزینه کرد‌ها توجه داریم. به باشگاه می‌گوییم بر اساس درآمدت هزینه کن. ما به منابع و مصارف باشگاه‌ها رسیدگی می‌کنیم. در جلسه‌ای که سازمان لیگ با مدیران عامل داشته خود مدیران عامل پیشنهاد سقف بودجه را دادند. سوال من این است که چه کسانی از این موضوع، شفاف سازی و نظام‌مند شدن پرداخت‌ها ناراحت هستند؟ خواهش می‌کنم یک برنامه ورزشی یا یک سوال پیامکی مطرح کنید و از مردم بپرسید که آیا موافق نظام مند شدن منابع و مصارف هستند تا از هدر رفت بیت المال جلوگیری شود یا مخالف؟
اقامت بازیکن ایرانی از ابتدا تا انتهای هر فصل در بهترین هتل کشور
بازرس کل امور ورزش سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: یک بازیکن به عنوان مهاجم آوردند و ۶۰ میلیارد در این فصل به او پول دادند در حالیکه فقط یک گل زده است. مهاجمی جذب کردن که برای زدن هر گل A تومان به او پول بدهند از کجا چنین پولی می‌خواهید بیاورید؟ مهاجم را آورده اید که گل بزند اگر قرار باشد به ازای هر گل پول و پاداش بدهید که دیگر هيچ. چرا اعضای هیات مدیره برای خودشان پاداش در نظر می‌گیرند؟ در برخی باشگاه‌ها این موضوع مصوب شده است که اگر تیم به پیروزی برسد اعضای هیات مدیره پاداش می‌گیرد. خود این موضوع که بازیکنان و کادر فنی چقدر پاداش می‌گیرند جای بحث دارد، اما اعضای هیات مدیره و اعضای کادر اجرایی باشگاه چرا باید پاداش بگیرند؟ بازیکن ایرانی داریم که از ابتدا تا انتهای هر فصل در بهترین هتل کشور اقامت داشته، دلیل این کار چیست؟
  • نویسنده :
  • منبع :