19 دی: سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: ما نیازمند اقدامات تبیینی، اقناعی و آموزشی در حوزه حجاب هستیم و باید احکام فرهنگی به احکام قضایی لایحه عفاف و حجاب اضافه شود.
احمد راستینه در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به موافقت مجلس با یک فوریت لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب، اظهار داشت: بعد از اینکه تعدادی از نمایندگان مجلس درخواست اعمال ماده ۲۳۴ درباره ترک فعل برخی از دستگاه‌ها از انجام وظایف قانونی آن‌ها در بحث ارتقای فرهنگ عفاف و حجاب را داشتند، کمیسیون فرهنگی مجلس با دعوت از دستگاه‌های ذیربط این موضوع را بررسی کرد و در نهایت گزارشی تهیه شد که آن گزارش به صحن مجلس آمد.
وی متذکر شد: در آن گزارش ترک فعل دستگاه‌هایی که به وظایف خودشان برای ارتقای فرهنگ عفاف و حجاب عمل نکرده بودند، در صحن مجلس قرائت شد. در جمع بندی آن گزارش قید شد که دولت و قوه قضائیه باید لایحه‌ای را برای ارتقای فرهنگ عفاف و حجاب به مجلس ارائه دهند. این مدت کمی به طول انجامید، اما در نهایت دوفوریت لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب به مجلس آمد که دو فوریت آن رأی نیاورد و یک فوریت این لایحه در مجلس تصویب شد.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دغدغه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که در صحبت‌های رئیس مجلس هم بر آن تاکید شد، این است که حوزه عفاف و حجاب یک مسئله فرهنگی است و ما نیازمند اقدامات تبیینی، اقناعی و آموزشی در این زمینه هستیم. از سوی دیگر سوال این است که دستگاه‌هایی که به وظایف خود در این زمینه عمل نکردند و در گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس هم آمده بود، چرا در لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب برای آنان و مستکفین از اجرای قانون مجازاتی تعیین نشده است؟
نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این لایحه احکامی برای افرادی که این فرهنگ را در جامعه رعایت نمی‌کنند، دیده شده است که البته نیاز به اصلاحاتی دارد. اما در این لایحه برای مستنکفین از اجرای قانون و مسئولان دستگاه‌های مختلف که ترک فعل کردند، احکامی در نظر گرفته نشده است.
راستینه تاکید کرد: باید احکام قانونی لازم در این لایحه اضافه شود تا همه مسئولان در هر جایگاهی که هستند به زیست عفیفانه و اجرای قوانین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اهتمام داشته باشند. مؤلفه بعدی آن است که باید احکام فرهنگی به احکام قضائی این لایحه اضافه شود و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هم باید ضمانت‌های اجرایی لازم و قانونی پیدا کند.

  • نویسنده :
  • منبع :