19 دی: متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن همچنان متعهد به آزادی تمام آمریکایی‌های زندانی در خارج از این کشور از جمله در ایران است.
متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن در پاسخ به سوالی درباره تبادل زندانیان آمریکایی و موضوع مذاکرات هسته ای با تهران گفت که در حال حاضر اطلاع خاصی در خصوص وضعیت آمریکایی های زندانی در ایران ندارم.
این مقام وزارت خارجه آمریکا در عین حال تاکید کرد: ما همچنان متعهد به آزادی تمام آمریکایی های زندانی در خارج از جمله در ایران هستیم و بار دیگر از ایران می خواهیم زندانیان آمریکایی را آزاد کند.
میلر درباره انتشار برخی گزارش ها درباره توافق کوتاه مدت با ایران نیز گفت: همانطور که دیروز هم گفتم شایعات در خصوص یک توافق هسته ای موقت نادرست و گمراه کننده است. موضع ما در این خصوص تغییر نکرده است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تکرار ادعاهای همیشگی واشنگتن درباره برنامه هسته ای ایران افزود: اولویت نخست ما ما جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است و ما فعالیت های غنی سازی ایران را زیرنظر داشته ایم.
وی در عین حال گفت: ما معتقدیم دیپلماسی بهترین روش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است. ما همزمان برای همه احتمالات آماده می شویم. از نظر آمریکا همه گزینه ها روی میز است.
همزمان بدر بن حمد البوسعیدی وزیر خارجه عمان گفت: ایران و آمریکا به نهایی کردن توافق برای تبادل زندانیان نزدیک و در حال بررسی جزئیات این توافق هستند.
به گزارش ایرنا، البوسعیدی در مصاحبه با رسانه آمریکایی المانیتور افزود: من جدی بودن را از سوی واشنگتن و تهران احساس می‌کنم زیرا مذاکره کنندگان آنها تلاش می‌کنند تا توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را نجات دهند.
وزیر خارجه عمان با اشاره به اینکه در حال حاضر فضای مثبتی پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود دارد، افزود: مسقط معتقد است که سران ایران برای دستیابی به توافق جدی هستند و تا زمانی که طرف مقابل (آمریکا) با حسن نیت جواب آنها را دهد آنها (ایران) هم مایل به انجام این کار هستند.
البوسعیدی همچنین درباره توافق احتمالی تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا، گفت: می‌توانم بگویم که آنها نزدیک هستند و احتمالاً فقط بحث موضوعات فنی باقی مانده است.
وزیر خارجه عمان همچنین درباره وجوه مسدود شده ایران در کشورهای خارجی نیز افزود: آنها نیاز به سازماندهی یک چارچوب عملیاتی و جدول زمانی برای اجرای این کار دارند و به عقیده من در حال انجام مذاکرات نهایی در مورد آن هستند.
وی در ادامه اگرچه دخالت مسقط در دستیابی تهران و واشنگتن به این توافق را تائید نکرد اما خاطرنشان کرد: عمان با حسن نیت تمایل خود برای ایفای نقش (چه در خود عمان یا هر جای دیگری) در دستیابی به این توافق را به هر دو طرف پیشنهاد کرده است.

  • نویسنده :
  • منبع :