19 دی: وزارت بازرگانی و صنعت هند از رشد ۶ درصدی صادرات ایران به این کشور در چهار ماهه نخست ۲۰۲۳ خبر داد و کل تجارت دو کشور در این دوره را حدود ۷۰۰ میلیون دلار اعلام کرد.
جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی و صنعت هند نشان می‌دهد کل مبادلات تجاری این کشور با ایران در چهار ماهه نخست سال جاری میلادی به ۷۰۲ میلیون دلار رسیده است.
مبادلات تجاری ایران و هند در ماه های ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ با افت ۱۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. ارزش تجارت دو کشور در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۸۷۳ میلیون دلار اعلام شده بود.
بر اساس این گزارش کاهش مبادلات تجاری ایران و هند در چهار ماهه نخست سال جاری میلادی ناشی از افت صادرات این کشور به ایران بوده است. صادرات هند به ایران در چهار ماهه نخست ۲۰۲۳ با کاهش ۲۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۴۴۵ میلیون دلار رسیده است. هند در مدت مشابه سال قبل ۶۳۱ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.
اما واردات هند از ایران در ماه های ژانویه تا آوریل سال جاری میلادی رشد ۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و به ۲۵۷ میلیون دلار رسیده است. هند در ماه‌های ژانویه تا آوریل سال قبل ۲۴۲ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.
بر این اساس تراز تجاری دو کشور در این دوره به میزان ۱۸۸ میلیون دلار به نفع هند بوده است. ایران طی ماه های اخیر با گلایه از تراز منفی بالای تجاری با هند خواستار کاهش این رقم و متوازن تر شدن تجارت میان دو کشور شده است که کاهش ۲۹ درصدی صادرات هند به ایران در چهار ماهه ۲۰۲۳ در همین راستا بوده است.
برنج، میوه و چای مهم‌ترین کالاهای صادراتی هند به ایران در چهار ماهه امسال بوده است. هند در این دوره ۲۹۵ میلیون دلار برنج، ۱۹ میلیون دلار میوه و ۱۴ میلیون دلار چای به ایران صادر کرده است.
فرآورده‌های نفتی، مواد خام تولید رنگ و انواع میوه نیز مهم‌ترین کالاهای وارداتی هند از ایران در چهار ماهه نخست ۲۰۲۳ بوده‌اند. هند ۹۵ میلیون دلار فرآورده‌ نفتی، ۶۳ میلیون دلار مواد خام تولید رنگ و ۵۷ میلیون دلار میوه از ایران در این مدت وارد کرده است.

  • نویسنده :
  • منبع :