سید ابراهیم رئیسی گفت: وجه مشترک بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین آزادی‌خواهی، استقلال‌طلبی و عدالت‌جویی و توجه به خواست مردم است که با انقلاب اسلامی هم نسبت دارد.
سیدابراهیم رئیسی پس از سفر پنج‌روزه به کشورهای آمریکای لاتین در بدو ورود به کشور در فرودگاه مهرآباد طی سخنانی، اظهار کرد: آمریکای لاتین یک منطقه راهبردی در جهان است. ذخایر طبیعی فراوان و انسان‌های فرهیخته‌ای دارد و سالهاست کشورهای زیادی در آنجا در مقابل نظام سلطه ایستادگی می‌کنند.
وی افزود: وجه مشترک بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین آزادی‌خواهی، استقلال‌طلبی و عدالت‌جویی و توجه به خواست مردم است که با انقلاب اسلامی هم نسبت دارد.
رئیسی تاکید کرد: ما در سیاست خارجی اصل کارمان بر تعادل در ارتباط با همه کشورهای جهان است. هرکسی در هرکجا در دنیا بخواهد با جمهوری اسلامی ارتباط خوب و سازنده و با توجه به منافع دو کشور داشته باشد ما ارتباط خوبی برقرار می‌کنیم.
رئیس‌جمهوری تصریح کرد: اگر کشورهایی هم بخواهند با ما دشمنی کنند نگاه ما مقاومت و ایستادگی است و ملت ایران هم در عمل همین‌طور بوده است. نگاه ما به شرق و غرب و همه کشورها متعادل است.
وی تاکید کرد: در آمریکای لاتین کشورهایی که سال‌ها با جمهوری اسلامی ارتباط داشتند اما در دهه گذشته به دلایلی این ارتباطات به صورت فعال نبوده است و در برخی موارد کار با مشکل مواجه شده، لازم بود که بازنگری کنیم و موانع را برطرف و ارتباط با آمریکای لاتین فعال شود.
رئیسی ادامه داد: ما ۳۵ سند تفاهم را با سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا در حوزه انرژی، صنعت، معدن و نیروگاه و مزیت‌های دیگر برخی کشورهای آمریکای لاتین مثل حوزه زیست فناوری امضاء کردیم. اساس کار این بود که صدور خدمات فنی مهندسی، صادرات محصولات دانش‌بنیان،تأمین مواد اولیه با قیمت مناسب و ایجاد بازارهای جدید را پیگیری کنیم.
رئیس‌جمهوری گفت: ما در حوزه انرژی تفاهم‌های بسیار خوبی در حوزه بالادستی و پایین‌دستی داشتیم. در صنایع در حوزه تراکتورسازی و خودروسازی ما در ونزوئلا سرمایه‌گذاری داشتیم، اما این مدت هفت یا ۹ سال این کارخانه‌ها نیمه‌تعطیل یا تعطیل بود و آن‌ها را فعال کردیم.
وی افزود: در زمینه مواد معدنی در کشورهای آمریکای لاتین ذخایر خوبی موجود است که قراردادهایی بسته شد. در حوزه دانش‌بنیان هم پنج قرارداد با بخش خصوصی بسته شد که ارزش آن ۹۰ میلیون دلار بود.
رئیسی ادامه داد: با کوبا به دلیل توانایی که در حوزه زیست فناوری دارند کارگروهی فعال شد و یکی از بخش‌های مهم فعال‌شده همین بخش است. همچنین در تجارت زمینه ارتباطی خوبی وجود دارد و جمهوری اسلامی باید از آن استقبال کند.
رئیس‌جمهوری یادآور شد: در سفر به اندونزی هم گفتم اما مطلب من در برخی مراکز فهم نشد یا نخواستند که فهم کنند و آن اینکه گفتم محصولات دانش‌بنیان ما باید صادر شود. در دارو و تجهیزات پزشکی حرف اول را در منطقه می‌زنیم و در جهان حرف برای گفتن داریم و صادرات این تجهیزات ساخت ایران به هر نقطه از جهان افتخار ماست.
وی تاکید کرد: در نیروگاه‌سازی هم شرکت مپنا کارهای خوبی انجام دادند و محصولات ارزشمند و قابل‌ ارائه داریم از جمله توربین‌های‌مان که نه‌تنها قابل‌رقابت است بلکه برخی مواردش بالاتر از استاندارد جهانی است. در آمریکای لاتین ما برای این‌ها مشتری داریم و آن‌ها نیروگاه می‌خواهند و می‌توانیم با نیروهای فنی مهندسی خودمان کار نیروگاه‌سازی را در آنجا دنبال کنیم.
رئیسی اظهار کرد: ما برای کارهای پیشینان هم ارزش قائلیم، اما در برخی موارد دچار وقفه شدیم که این امر به ما خسارت زد.
رئیس‌جمهوری با اشاره به دیدارهایش با روسای جمهوری این کشورها و بازرگانان یادآور شد: همچنین با جوانان ونزوئلایی دیداری داشتم که به شدت به انقلاب اسلامی علاقمند بودند و به شاخصه‌های نظم کنونی جهانی که معتقدیم ناعادلانه است و چشم‌انداز نظم نوین جهانی هم اشاراتی انجام شد.
وی افزود: انتظارم از همکاران خودم این است که این سفر برای همه ما مسئولیت دارد تا به صورت جدی تفاهم‌ها و توافق‌ها اجرایی شود. مردم بدانند هر مسافرت و گامی که برمی‌داریم با نگاه به منافع ملی و منافع اقتصادی کشور است.
سیدابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز جمعه با استقبال معاون اول رئیس جمهور و حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از اعضای کابینه وارد تهران شد.
رئیس جمهور در سفر رسمی ۵ روزه به ۳ کشور منطقه آمریکای لاتین، با رؤسای جمهور و دیگر مقامات عالیرتبه کشورهای «ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا» دیدار و گفتگو کرد.
در این سفر که در راستای توسعه روابط و ارتقای سطح مناسبات با کشورهای حوزه آمریکای لاتین در زمینه‌های مختلف انجام گرفت، در مجموع ۲۸ سند همکاری به امضای مقامات عالیرتبه ایران و همتایان‌شان رسید.

  • نویسنده :
  • منبع :