19 دی: نورنیوز نوشت: طی روزهای گذشته برخی رسانه‌های آمریکایی با انتشار اخباری که هیچ یک از مقامات واشنگتن و تهران تاکنون آن را تأیید نکرده‌اند از گفتگو میان مقامات این کشور با دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران خبر داده‌اند.
در خبرهای منتشر شده از سوی رسانه‌های آمریکایی به فهرستی از توافقات انجام شده میان ایران و آمریکا نیز اشاره شده که تقریبا موضوعات جدیدی نیست و همواره در پیام‌های منتقل شده از سوی واسطه‌ها میان 2 کشور مطرح بوده است.
رفت و آمدهای پرتعداد میان مقامات عالی کشورهای ایران، عمان و قطر طی هفته‌های اخیر نیز به نوعی موجب افزایش توجه به خبرهای تایید نشده رسانه‌های آمریکایی شده است.
البته مقامات 2کشور قطر و عمان نیز به صورت جسته و گریخته اظهاراتی را بیان داشته‌اند که بر نقش واسط آنها حداقل در موضوع تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا و آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران تاکید دارد.
موضوع قابل توجه در جریان‌سازی جدید خبری از سوی رسانه‌های آمریکایی بیش از آن که محتوای گزارش‌های منتشر شده از سوی آنان باشد، پنهان‌سازی ادعاهای قبلی واشنگتن در مورد موضوعیت نداشتن تداوم دیپلماسی با ایران پس از اغتشاشات پائیز گذشته در کشورمان در پس خبرسازی پیرامون دستیابی تهران و واشنگتن به توافقات جدید است.
در حالی که ایران همواره و در شرایط مختلف بر ضرورت تداوم گفتگو برای دستیابی به توافق با هدف رفع تحریم‌ها تاکید داشته و هیچ گاه از این رویکرد راهبردی عدول نکرده، جریان‌سازی رسانه‌های غربی در مقطع کنونی به صورتی است که گویا ابتکار عمل در اختیار طرف غربی بوده و هست!
بسیار روشن است که پس از اقدامات فعال و مؤثر سیاسی، امنیتی، منطقه‌ای و حقوقی ایران در تداوم همکاری با آژانس، مدیریت اغتشاشات داخلی و رفع تنش کم سابقه در مراودات منطقه‌ای، اینک طرف غربی است که راهی به غیر از همراهی با ابتکارات ایران ندارد و تلاش می‌کند به ریل گذشته که حاصل آن توافقات نسبتا کامل در شهریورماه گذشته در نیویورک میان طرف ایرانی و هماهنگ‌کننده اروپایی است، بازگردد.
در این میان و با وجود رفتار سینوسی و سیاسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در سایه اقدامات حرفه‌ای و مجدانه دیپلمات‌ها و کارشناسان فنی کشورمان در تعامل با آژانس، دو پرونده از موارد چهارگانه ادعایی آژانس بسته شده و مسیر همکاری فنی و حقوقی میان دو طرف از سنگلاخ‌های بهانه‌جویی‌های سیاسی تا حدودی فاصله گرفته است.
ناامیدی غربی‌ها از امکان وارد کردن فشار به جمهوری اسلامی از رهگذر سوءاستفاده از اغتشاشات داخلی و همچنین به بار نشستن راهبرد دیپلماسی همسایگی دولت سیزدهم و به‌ویژه آغاز مناسبات سیاسی میان ایران و عربستان سعودی که مکمل سیاست‌های منطقه‌ای ایران به شما می‌رود همگی دلایل بسیار محکمی است که می‌تواند موجب خارج شدن طرف غربی از توهم نتیجه‌بخش بودن سیاست افزایش فشار برای امتیازگیری شده باشد.
اگرچه هیچ یک از مقامات ایران و آمریکا تاکنون خبرهای منتشره از سوی رسانه‌ها در مورد آغاز گفتگوها و دستیابی به توافق را تأیید نکرده‌اند، اما واکاوی دقیق شرایط جدیدی که ذکر آن رفت، موضوع شکل‌گیری نوعی از گفتگوی با واسطه میان تهران و واشینگتن به‌ویژه در موضوع آزادی زندانیان دو طرف و رفع انسداد از منابع مالی ایران را محتمل می‌نماید.
البته آن‌گونه که رسانه‌های آمریکایی گمانه‌زنی کرده‌اند نمی‌توان به شکل‌گیری سریع توافق در موضوعاتی که به موضوع هسته‌ای ایران مربوط است خوشبین بود، لیکن بیان این موضوع از سوی دو رسانه معتبر آمریکایی که به ارتباط با دستگاه‌های سیاسی و امنیتی آمریکا شهرت دارند، نشان می‌دهد که کاخ سفید به‌دنبال انتقال نشانه‌های مثبت برای تغییر مسیر چندماه گذشته و بازگشت به میز مذاکره‌ای است که ایران هیچ‌گاه آن را ترک نکرده است.
تحولات روزهای آینده که احتمالا بر مبنای اظهارات رئیس کل بانک مرکزی ایران و وزیر خارجه عمان با آغاز آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران در برخی کشورها، می‌تواند شتاب بیشتری بگیرد، روشن خواهد ساخت که سمت و سوی تغییرات تا چه میزان با گمانه‌زنی‌های محافل سیاسی و رسانه‌ای در داخل و خارج از کشور هم راستا خواهد بود.
  • نویسنده :
  • منبع :