19 دی: رئیس پلیس راهور از اجرایی‌شدن کروکی الکترونیک در عید مبعث حضرت رسول اکرم(ص) خبر داد و گفت: راه‌حل جلوگیری از تصادفات و خسارات صوری اجرایی‌شدن کامل کروکی‌های الکترونیک است.

سردار سید کمال هادیانفر؛ رئیس پلیس راهور در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: سالانه یک میلیون و 200 هزار تصادف اعم از خسارتی، جرحی و فوتی در کشور داریم که باید برای این تصادفات کروکی کشیده شود.

وی با بیان اینکه در کروکی‌های کاغذی امکان خطا وجود دارد، افزود: این کروکی‌ها باید به مراجع قضایی، کارشناسی و بیمه‌ها ارسال شود و در برخی مواقع شاید اصل کروکی آسیب ببیند و از خوانایی کافی برخوردار نباشد.

رئیس پلیس راهور خاطرنشان کرد: به همین منظور کروکی‌های الکترونیک مطرح شدند تا بتوان کنار نقشه تصادفات، از مواردی مانند نقاط حادثه‌خیز، استقرار پلیس در نقاط پرتصادف، تحلیل خودروی تصادفی و... مطلع شد تا اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای لازم انجام شود.

هادیانفر با بیان اینکه سامانه کروکی الکترونیک در اواخر سال 1399 آماده شده بود، گفت: از ابتدای سال 1400 کروکی الکترونیک به‌صورت پایلوت در قم اجرا شد و مشکلات فنی آن برطرف شد و اکنون آماده اجرایی شدن در سراسر کشور است.

وی تصریح کرد: قرار است به‌زودی 7 هزار تبلت که قابلیت ثبت کروکی الکترونیک را داشته باشند در اختیار پلیس راهور قرار بگیرد تا تمامی پلیس‌های راه و پلیس‌های راهور سراسر کشور را به این تبلت‌ها مجهز کنیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: به‌محض اینکه کروکی الکترونیک ترسیم می‌شود یک پیامک برای مقصر و یک پیامک برای غیرمقصر ارسال می‌شود؛ همچنین این کروکی به‌روی سایت پلیس ثبت و بعد از آن برای شرکت بیمه ارسال می‌شود؛ اجرای کروکی‌های الکترونیک به کاهش تصادفات صوری کمک بسیاری می‌کند.

هادیانفر ابراز کرد: به‌دلیل اینکه ریشه تصادفات یک خودرو در کروکی کاغذی مشخص نیست، امکان دارد فرد صبح با یک پلاک تصادف صوری انجام دهد و از شرکت بیمه طلب خسارت کند و بعد از آن خودرو را صوری بفروشد و دوباره بخواهد یک تصادف صوری دیگر رقم بزند.

رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه سالانه 2هزار میلیارد تومان بیمه‌ها برای تصادفات ساختگی هزینه می‌کنند، گفت: با کروکی‌های الکترونیک سوءاستفاده‌ از تصادفات کم می‌شود و خودروهای پرتصادف و کم‌تصادف قابل شناسایی است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه‌زمانی کروکی الکترونیک در کشور اجرایی می‌شود، گفت: بنا داریم در روز عید مبعث حضرت رسول اکرم(ص) این طرح را در سراسر کشور رونمایی و اجرایی کنیم.

  • نویسنده :
  • منبع :