19 دی: رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از بازگشایی مجدد سامانه سنجش نوآموزان برای ثبت‌نام بازمانده‌ها خبر داد.
حمید طریفی حسینی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در نشست خبری که امروز در محل سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد، اظهار کرد: از بهمن سال گذشته سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان را شروع کردیم و امروز پایان فاز اول سنجش است که ۹۰ درصد دانش‌آموزان تحت پوشش، سنجش شدند. 
وی با اشاره به نظام تشخیص، توانبخشی و مداخله به هنگام، گفت: سال گذشته مرحله استقرار این نظام را داشتیم و امسال تثبیت آن را داریم و امکان ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی جامع به دانش‌آموزان در بخش‌های مختلف وجود دارد که امسال این خدمات به دانش‌آموزان پیش‌دبستانی هم ارائه می‌شود. 
طریفی حسینی افزود: سنجش بدو ورود، سنجش تخصصی و سنجش جهش تحصیلی هم در مراکز جامع تشخیص، توانبخشی و مداخله به هنگام انجام می‌شود که از هفته آینده سنجش جهش تحصیلی آغاز می‌شود.
وی با بیان اینکه هزینه سنجش نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است و ۶۰ هزار تومان است، گفت: سعی کردیم امسال فرایند سنجش به صورت الکترونیکی از طریق my.medu.ir باشد و این در حالیست که در گذشته توسط مدیر مدرسه ثبت‌نام سنجش انجام می‌شد. 
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه یک میلیون و ۴۴۲ هزار نفر از گروه هدف که یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است، سنجش شدند و البته ۱۰۰ هزار نفر تکرار پایه یا کسانی هستند که سنجش از سال گذشته انجام دادند. 
وی اضافه کرد: تاکنون ۱۵۰ هزار نوآموز باقی مانده‌اند که سامانه را مجددا تا ۱۰ تیر باز می‌کنیم تا این تعداد ثبت‌نام کنند؛ در این راستا پایگاه‌های موقت و سیار داریم تا در نیمه تیرماه پرونده سنجش را ببندیم البته پایگاه‌هایی را به صورت موردی نگه می‌داریم ولی از خانواده درخواست داریم که در این دو هفته کار نوبت‌گیری را انجام دهند. 
طریفی حسینی ادامه داد: پیش‌بینی تعداد دانش‌آموزان نوآموز اتباع ۹۰ هزار نفر بود که از این تعداد سنجش ۴۸ هزار نفر انجام شده است.
وی به ارائه آمار ارجاع تخصصی دانش‌آموزان در سنجش اشاره کرد و ادامه داد: ۱.۵ درصد معادل ۱۷۹۸۱ نفر ارجاع به تست تخصصی شنوایی، ۲.۳ درصد معادل ۳۴۹۷۰ نفر ارجاع به تست تخصصی بینایی، ۰.۶ درصد برای تست تخصصی آمادگی تحصیلی و ۰.۴۸ درصد در حوزه جسمی - حرکتی و ۵۲۲۳ نفر در حوزه بیش‌فعالی برای بررسی تخصصی ارجاع شدند. 
طریفی حسینی گفت: میانگین قد نوآموزان ۱۱۵ سانتی‌متر است و میانگین وزن بچه‌ها ۲۰.۵ کیلوگرم است. بیش از ۵۰ درصد معادل ۶۹۰ هزار نوآموز، دندان‌های شیری پوسیده  و ۲۷ هزار نفر دندان اصلی پوسیده دارند. 

  • نویسنده :
  • منبع :