19 دی: احمد اکبرپور با بیان این‌که کتاب‌خوانی برای کودکان و نوجوانان باید اجباری شود به پدر و مادرها هشدار داد روخوانی بچه‌ها از سطح مقطع تحصیلی خود عقب‌تر است و تنها چیزی که می‌تواند به تقویت روخوانی آن‌ها کمک کند کتاب‌خوانی است.
این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفت‌وگو با ایسنا درباره مسئله کتاب‌خوانی کودکان و نوجوانان و راهکارهایی که برای کتاب‌خوان کردن بچه‌ها وجود دارد، اظهار کرد: اگر همیشه ما می‌گفتیم کودکان و نوجوانان باید کتاب‌خوانی داشته باشند، حالا باید بگوییم بعد از دو سال کرونا، کتاب‌خوانی را باید اجباری کنند؛ زیرا افت وحشتناکی در روخوانی بچه‌ها از کتاب پیدا شده است.
او افزود: کلاس‌های آنلاین و جدی‌نگرفتن هر چیزی که بود، تأثیر مخربی بر بچه‌ها داشت به‌گونه‌ای که باعث شده بچه کلاس پنجمی نتواند روخوانی خوبی داشته باشد. خانواده‌ها در جریان باشند که بچه‌هایشان در روخوانی‌ها از سطح مقطع تحصیلی‌شان عقب‌ترند و تنها چیزی که به آن‌ها می‌تواند کمک کند تا کمی روال روخوانی‌ها تقویت شود، کتاب‌خوانی است.
اکبرپور خاطرنشان کرد: قبلاً می‌گفتیم خواندن ادبیات باعث تخیل‌برانگیزی و خلاقیت و تقویت ذهن بچه‌ها می‌شود؛ اما الان می‌خواهم به خانواده‌ها هشدار بدهم کتاب‌خوانی از واجب‌ترین کارهاست و برای بچه‌هایتان کاری بکنید. کرونا و کلاس‌های آنلاین تأثیرات مخربی گذاشته و کتاب‌خوانی می‌تواند به آن‌ها کمک کند.
 نویسنده «پدرام‌السلطنه و سلفی با قبله عالم»، «کرم شلوارپوش» و «یک تپلی برای ناهار غول‌ها» درباره این‌که بچه‌ها کتاب‌خوانی را از کجا شروع کنند، گفت: چند ملاک داریم که خانواده‌ها می‌توانند آن‌ها را در دنیای اینترنت جست‌وجو کنند؛ نهادها و مراکزی که فهرستی از کتاب‌های خوب را ارائه می‌دهند، نهادهایی چون شورای کتاب کودک و کانون پرورش فکری و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان. همچنین کتاب نویسنده‌های مطرح؛ ما ۱۰ تا ۲۰ نویسنده مشخص داریم که کارهایشان دیده شده است. پدر و مادرها می‌توانند در اینترنت ردی از آن‌ها بزنند، همان‌طور که برای پیداکردن یک پیتزای مناسب ساعت‌ها در اینترنت می‌چرند برای پیداکردن کتاب‌ها پنج‌دقیقه‌ای وقت بگذارند تا مراکز معتبری که کتاب چاپ می‌کنند یا نویسندگانی که رزومه‌ مشخصی دارند و کتاب‌هایی که جوایز معتبری برده‌اند، پیدا کنند؛ فکر نمی‌کنم این کار امر پیچیده‌ای باشد.
او در ادامه با یادآوری این موضوع که در ادبیات بزرگسال دچار این مشکل نیستیم که کتاب‌خوانی را از کجا شروع کنند، بیان کرد: اگر در زمینه کتاب بزرگسال بپرسند بلافاصله می‌گویند داستایوفسکی خوانده‌ای؟ یا چخوف خوانده‌ای؟ تولستوی و همینگوی چطور؟ یا در چهره‌های مطرح ادبیات ایران می‌پرسند بزرگ علوی، صادق هدایت، شهریار مندنی‌پور، ابوتراب خسروی و هوشنگ گلشیری را خوانده‌ای؟ نمی‌دانم چرا وارد ادبیات کودک که می‌شویم، آن‌قدر گنگ و لنگ هستیم؟ این موضوع جالب است.
 اکبرپور با تأکید بر این‌که در شروع کتاب‌خوانی گنگ هستیم، چرایی‌اش را این‌گونه بیان کرد: هنوز جامعه کودک را جدی نگرفته که بخواهد نویسنده کودک را جدی بگیرد. جامعه ما مسئله کودک را نمی‌شناسند. در حوزه ادبیات بزرگسال خیلی راحت می‌گویند کتاب‌های این ۱۰ نویسنده را بخوان؛ اما آماری نداریم که ۱۰ نویسنده ادبیات کودک چه کسانی هستند و قاعدتاً برای شروع کتاب‌خوانی نوشته این نویسنده‌ها را بخوانند. ۱۰ نویسنده برتر ادبیات کودک چه کسانی هستند که با این‌ها شروع کنیم، کسانی که قاعدتاً مورد تأیید قرار گرفته‌اند.
نویسنده «سه سوت جادویی» در پایان درباره این‌که چه راهکارهایی برای نزدیک‌کردن کودکان و نوجوانان به کتاب وجود دارد، توضیح داد: این سؤال زمانی مطرح می‌شود که آن‌ها کتاب‌گریز باشند و چه کنیم و چه نکنیم مطرح می‌شود. اما تجربه نشان داده این نسل کتاب‌گریز نیست و شاید در موقعیت‌هایی سراغ ژانرهای خاصی رفته، گاه ژانر وحشت و گاه طنز. فرهنگ کتاب‌خوانی به نحوی وارد زندگی‌شان شود؛ مثلاً در مراکز تفریحی که می‌روند نیم‌ساعتی را هم به کتاب‌خوانی بگذرانند. در خانواده‌ها نیز پدر و مادر کتاب بخوانند و کتاب در دسترس بچه‌ها قرار گیرد.

  • نویسنده :
  • منبع :