19 دی: یک زائر ایرانی در مکه با مداخله پزشکی و انجام عمل جراحی قلب باز، نجات یافت.
به گزارش روزنامه انگلیسی‌زبان سعودی گازت، یک مرکز بهداشت قلب در مکه، پس از اطلاع از سکته قلبی حاد به دلیل تنگی و انسداد عروق کرونر یک بیمار، موفق شد جان این زائر ۶۰ ساله ایرانی را نجات دهد.
وزارت بهداشت عربستان اعلام کرد: پرونده این زائر که از ناحیه قفسه سینه دچار درد شدید شده بود به شهرک پزشکی اطلاع‌رسانی شد. مقامات بهداشتی بلافاصله آزمایش‌ها و آنالیزهای لازم، سی‌تی‌اسکن، اکوکاردیوگرام و کاتتریزاسیون تشخیصی قلب را انجام دادند. نتایج آزمایش‌ها وجود تنگی و انسداد شریان‌های کرونری را نشان داد که مداخله فوری جراحی را ضروری می‌کرد.
این وزارتخانه گفت که این عمل جراحی پنج‌ساعته موفقیت‌آمیز بوده است. تیم پزشکی متشکل از جراحان قلب، تیم بیهوشی و تیم پرستاری عمل جراحی قلب باز و بای‌پس عروق کرونر را انجام دادند. این زائر به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شد و وضعیت او تا ثبات و سلامت کامل پیگیری شد.
پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۲.۶ میلیون نفر به حج بروند، زیرا پس از برداشتن محدودیت‌های کووید-۱۹، تعداد زائران به سطح قبل از همه‌گیری بازگشته است.
عربستان در روزهای نخست سال جدید میلادی اعلام کرد که پس از سه سال محدودیت برای مهار همه‌گیری کرونا، دیگر محدودیتی برای تعداد زائران حج امسال اعمال نخواهد کرد. با این حال مقامات سعودی تاکید کردند زائرانی که می‌خواهند فریضه حج را به جا آورند باید در برابر کووید-۱۹ واکسینه شوند.
اولویت حج امسال با کسانی است که قبلاً در این مناسک مذهبی واجب برای مسلمانان شرکت نکرده‌اند، زیرا عربستان انتظار دارد در این فصل از حج از بیش از دو میلیون زائر میزبانی کند.
در سال ۲۰۱۹، آخرین سال قبل از شیوع همه‌گیری کرونا حدود ۲.۶ میلیون نفر مناسک حج را انجام دادند، اما عربستان در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تنها به تعداد محدودی از ساکنان خود اجازه انجام حج را داد و در سال ۲۰۲۲ نیز یک میلیون نفر حاجی خارجی به خاک عربستان وارد شدند.
در حج امسال از ایران حدود ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر حضور دارند. اعزام این زائران از سوم خردادماه آغاز شده و تا اول تیرماه ادامه خواهد داشت.
مناسک حج ۲۰۲۳ از تاریخ ۲۶ ژوئن تا اول جولای (۵ تا ۱۰ تیرماه) برگزار می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :