19 دی: سازمان اوقاف وامور خیریه در پاسخ به انتشار توئیتی در خصوص اجاره موقوفه ۱۵۰ هکتاری حسینیه امینی ها در قزوین بیانیه ای منتشر کرد.

به گزارش شرق، روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه درخصوص اخباری پیرامون اجاره یک میلیونی موقوفه ۱۵۰ هکتاری در قزوین توسط عروس رئیس سازمان اوقاف جوابیه‌ای منتشر کرد. در بیانیه سازمان اوقاف کشور آمده است: 
روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، به‌منظور تنویر افکار عمومی درخصوص شایعه‌ پراکنی یکی از فعالین فضای مجازی، به اطلاع عموم می‌رساند که قرارداد متذکرِ ایشان قبل از حضور مسئول فعلی سازمان اوقاف بین یک نفر صاحب‌نسق که قانوناً صاحب‌ نسق بوده و بین خریدار منعقد شده است.
موقوفه‌ مذکوره از نوع موقوفات "غیرمتصرفی" است که تولیت خاص دارد و قرارداد مذکوره‌ ایشان بدون دخالت ریاست سازمان به تأیید تولیتِ موقوفه رسیده و سازمان اوقاف و امور خیریه در اینگونه موقوفات صرفاً نقش ناظر بر فعالیت‌های متولیان ایفا می کند.
اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین پس از بررسی بدین نتیجه رسیده است که متولی، طبق نظر کارشناسی، پذیره‌ انتقال را به‌تمامی (به مبلغ ۳۴۰ میلیون تومان) دریافت نموده و اجاره‌ سه ساله نیز بر اساس نظر رسمی کارشناس دادگستری تأیید و طبق ضوابط پرداخت شده است.
توجه مردم فهیم را به سند منتشره توسط این فعال فضای مجازی جلب می‌نماید که سندی رسمی است و قابل ارائه به محاکم قضایی است.
حال، مشخص نیست که این فعال رسانه‌ای چرا انتقال حق نسق بین دو نفر را که در جامعه جاری و ساری است و عمومیت دارد، مثل حق سرقفلی، بدین گونه به سازمان اوقاف نسبت داده و کافی است مردم فهیم با دید کارشناسانه موارد منتشره ایشان را با سند ارائه شده توسط خود وی تطبیق دهند تا متوجه سلامت نحوه‌‌ نظارت سازمان بر قراردادها شده و متوجه شوند که مسئول محترم سازمان بی‌دلیل مورد هجمه قرار گرفته زیرا که مسئول سازمان هیچ‌گونه رابطه و دخالتی در این قرارداد نداشته و تاکنون تولیت موقوفه‌ یادشده را ملاقات نکرده و مانند بقیه موقوفات غیرمتصرفی که حق حفظ العین و افزایش منافع و اجرای نیت صرفاً با تولیت محترم است و نه با سازمان اوقاف.
بنابراین، حق شکایت سازمان از این فعال مجازی محفوظ بوده و اقدام خواهد شد.
همچنین، به مردم فهیم و شهیدپرور ایران اسلامی این اطمینان را می‌دهیم که در هر سه گزاره‌:حفظ موقوفات و افزایش منافع و اجرای امینانه‌ نیاتِ واقفین محترم، کمیسیون‌های تخصصی در سازمان فعال هستند تا بر موقوفات متصرفی ظلم و تعدی روا نشود و نسبت به اجرای نیات اقدامات لازم صورت پذیرد و در مورد موقوفات غیرمتصرفی که تولیت خاص دارند ادارات تحقیق به وظایف قانونی خودشان عمل کرده و می‌ کنند.
همچنین اداره کل اوقاف استان قزوین در پاسخ به توئیت «وحید اشتری» در اطلاعیه ای آورده است:  
اطلاعات شما از قوانین و مقررات، موضوعات و پرونده های موقوفات بسیار ناچیز و کلی تلقی می گردد چرا که اساساً نوع مالکیت موقوفات و حقوق مکتسبه بهره برداران برای شما کاملاً مبهم، غیر علمی و غیر قابل توجیه است. 
مطابق قواعد شرعی، فقهی و حقوقی اموال موقوفه قابلیت واگذاری و فروش ندارند لیکن بنابر مقررات قانونی عمده موقوفات در دوره حکومت پهلوی از وقفیت خارج می گردد. سپس قوانین اوقافی مصوب شورای انقلاب، مجلس شورای اسلامی و آئین نامه های مصوب هیات دولت پس از اعاده به وقف املاک موقوفه، برای متصرفین حقوق مکتسبه در نظر گرفته است.
در موضوع مطرح شده متصرف اولیه (شرکت روز بهاء) با ارائه مستندات، حقوق مکتسبه خود را اثبات نموده و صرفا قرارداد اجاره عرصه با موقوفه تنظیم و اعیان واشجار و منافع متعلق به مستاجر میباشد. سپس در سنوات مختلف بخشهایی از حقوق مکتسبه مورد اجاره را به غیر منتقل کرده است.
از جمله واگذاری بخشی از مورد اجاره پس از تسویه حقوق قانونی موقوفه طبق نظریه کارشناسی از طریق شرکت روز بهاء (مستاجر اولیه) به خانم مونا چایچیان و تنظیم قرارداد اجاره بعنوان مستاجر موقوفه و مالک منافع. از آنجایی که عموما در املاک موقوفه رابطه استیجاری نسبت به عرصه تنظیم می گردد لذا نحوه ارزیابی با در نظر گرفتن حقوق و منافع مستاجر موقوفه توسط کارشناس رسمی دادگستری همانند سایر رقبات و املاک لحاظ می شود. 
شایان ذکر است اولا واگذاری اراضی موقوفه توسط موقوفات صورت نمی گیرد بلکه برابر قوانین موضوعه و مطابق اختیارات امور اراضی به بهره برداران واگذار گردیده و متعاقبا نسبت به حقوق مکتسبه با ایشان تنظیم قرارداد اجاره می گردد.
در ثانی معامله شرکت روز بهاء با خانم چایچیان قبل از انتصاب آقای سید مهدی خاموشی به ریاست سازمان اوقاف و به سال 1395 بازمی گردد در حالی که انتصاب ایشان به ریاست سازمان در سال 1397 صورت گرفته است. 
آنچه مسلم است انتشار اینگونه مطالب در این برهه از زمان در پی برخورد اوقاف با اباحه گری صورت گرفته در حسینیه امینی های قزوین با متولی موقوفه صورت گرفته است لذا مجموعه اوقاف و امورخیریه این حق را برای خود محفوظ می دارد که اقدامات قانونی را از مراجع ذیصلاح پیگیری کند. 
در این جوابیه از اشتری خواسته شده پاسخ این اداره کل را به منظور ادای حسن نیت به صحت اخبار و اطلاعات و به رسم امانتداری در تویتر خود و سایر صفحات مجازی منتشر کنید. 
گفتنی است وحید اشتری، فعال رسانه‌ای مدعی شده که یکی از بزرگترین موقوفات چند صد هکتاری استان قزوین، با نام حسینیه امینی‌ها به عروس حجت‌الاسلام خاموشی، رئیس سازمان اوقاف کشور واگذار شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :