۱۹ دی: رئیس دانشگاه طلوع مهر قم گفت: تحقق «تحوّل» نیازمند راهکار و نقشه راه است. ما برای تحول باید راه‌کار و نقشه‌ی راه داشته باشیم و بر اساس آن مدیریت کنیم وگرنه این سخن مقام معظم رهبری یا به فراموشی سپرده می‌شود یا مصادره‌ می شود و از خاصیت می‌افتد.
دویست و بیست و هفتمین نشست کانون هم اندیشی تعالی و توسعه استان قم(اتاق فکر) با موضوع «تحوّل اقتصادی و اجتماعی؛ چالش‌ها و راهکارها» با حضورجمعی از استادان دانشگاه، مدیران و صاحب‌نظران حوزه اقتصادی و اجتماعی در دانشگاه طلوع مهر قم برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین علی بنایی در این جلسه گفت: با توجه با اینکه بحث «تحول» بحث بسیار مهمی است. لذا وقتی که مقام معظم رهبری در سخنرانی ابتدای سال موضوع تحول را مطرح کردند، از همان اول سال تصمیم گرفتیم که موضوع تحول را از جهات مختلف مفهومی، چرایی و چگونگی مورد بحث قرار دهیم. موضوع تحول ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی  دارد؛ یعنی در هر بُعدی که انسان وارد شود بحث تحول وجود دارد.
رئیس کانون هم اندیشی تعالی و توسعه استان قم افزود: تحقق «تحوّل» نیازمند راهکار و نقشه راه است . ما برای تحول باید راه‌کار و نقشه‌ی راه داشته باشیم، و بر اساس آن مدیریت کنیم. وگرنه این سخن مقام معظم رهبری یا به فراموشی سپرده می‌شود یا مصادره‌ می شود و از خاصیت می‌افتد. کار ما در کانون هم اندیشی توسعه و تعالی استان قم که ماهیت اتاق فکری دارد این است که مواضع و دیدگاه‌های رهبری در مورد تحول را طراحی کنیم و برای تحقق آن در سطح استان و ملی نقشه‌ی راه ترسیم کنیم.
در ادامه حسین محمودی دبیرنشست گفت: مقام معظم رهبری درمقوله‌ی تحول، شناسایی ضعف‌ها و برطرف کردن آنها و تغییر بخش‌ها و نقاط معیوب چه در نظام اسلامی و چه در جامعه‌ی ایرانی را هدف اقدامات تحولی بیان کردند.
 وی افزود: معظم له از صاحبان فکر و دانشگاهیان دعوت کردند که این بحث را از زوایای مختلف بررسی و با افکار عمومی و مردم در میان بگذارند تا از این طریق اندیشه‌های بارور تولید شود و در اختیار مدیران و اداره‌ی کشور قرار بگیرد.
حسین محمودی سپس گفت:   بنا به نظر مقام معظم رهبری، بزرگ‌ترین ضعف و نیاز کشور در حوزه‌ی اقتصادی است و البته مردم و صاحب نظران هم این وضعیت را مشاهده می کنند. لذا از جمع اساتید و صاحب نظران و فعالان حوزه های اقتصادی و اجتماعی دعوت بعمل آوردیم که ابتدا فهرست عناوین اصلی که می‌تواند در استان و کشور تحول آفرین باشد را شناسایی و بیان کنند  تا زمینه برای بررسی های تخصصی و ارائه‌ی راه‌کارهای اجرایی در جلسات بعدی فراهم شود.
مهندس محسن صابری مقدم در این جلسه گفت: یک مورد از مسائل اقتصادی استان قم مربوط به بانک‌ها است. مسئله اول؛ نسبت سپرده گذاری مردم  به تسهیلات اعطایی بانکهای استان قم است. سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم گزارشی در قالب میزان سپرده‌گذاری مردم نزد بانک‌ها را تهیه کرده بود که قم در رتبه زیر ده بود. ولی رتبه تسهیلاتی که به مردم قم داده می‌شد تقریباً در رده‌ی آخر "جدول رتبه بندی نسبت  دریافت تسهیلات به سپرده" قرار می گرفت. این سرمایه‌ی بزرگی بود که نتوانستیم به نحو احسن از آن  در قالب طرح‌ها و پروژه‌ها استفاده کنیم.
وی افزود: مسئله دوم عبارتست از سطح اختیارات مدیریت استانی بانک های استان قم که در سطح اختیارات استان‌های کلان شهر نیست. درجه دو یا حتی درجه سه بودن سطح اختیارات مدیریت بانکهای استان قم در این زمینه باعث شده است که بخش عمده‌ای از سرمایه‌های بخش خصوصی  از طریق برخی از بانک‌های خصوصی از استان خارج شود.  
صابری مقدم افزود: موضوع خیلی مهم دیگر بحث شرکت سرمایه‌گذاری استان است که امروزه در شکل شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت و با رقم سرمایه‌ی حدود 5300 میلیارد تومان وجود دارد ولی در اختیار نیازها و کمک به طرح و پروژه های استان قم  نیست.
وی بیان داشت: بانک‌ها می گفتند کسی به ما مراجعه نکرده که ما این کار را انجام بدهیم. پیشنهاد  ما این بود که لیست طرح‌ها و پروژه‌ها مختلف مورد نیاز استان تهیه شود و در اختیار مدیریت بانک‌ها قرار گیرد و یک تقسیم کاری به تفکیک اختیارات بانک‌ها  باشد تا از این ظرفیت استفاده شود.  
صابری مقدم بیان داشت:  ظرفیت دیگری که برای تحول اقتصادی در سطح استان وجود دارد ، برنامه ریزی برای استفاده از اعتبارات بانک‌های اسلامی برای طرح‌ها و پروژه‌ها است. با توجه به  تحول در  ارتباطات جمهوری اسلامی با عربستان که احتمالاً فرصت استفاده از ظرفیت بانک اسلامی ایجاد می شود، اعتبارات به این شکل می‌تواند در طرح‌ها و پروژه‌های خاصی که الان در استان قم داریم به خصوص مترو گره‌گشایی کند. همانطور که  تجربه‌ی بسیار خوبی از جذب سرمایه از این محل در پروژه های شرکت آب و فاضلاب در اختیار است.
مهندس رضوی نیز در این جلسه گفت:  اگر بخواهیم تحول به وجود بیاوریم تحول بستری می‌خواهد که به نظر می‌رسد نه در سطح کشور نه در سطح استان این بستر آماده نیست. پس ابتدا باید برای بسترسازی تحول  راه‌کارهای لازم  را ارایه بدهیم. اولین راهکار این است که نقاط ضعف و مشکلات‌مان را تیتر کنیم و بر اساس این نقاط ضعف و بر اساس این مباحث راه‌کار عملیاتی ارائه دهیم.
وی افزود: بحثی که به نظرم می‌رسد که در کشور جای تأمل دارد بحث ذینفعان است، مثلا وقتی به بانکها نگاه می‌کنید می‌بینیدمعمولا افرادی که در بانک‌ها به عنوان تصمیم‌گیران هستند اینها همان دولتی‌هایی بودند که نفعی داشتند و هر تصمیمی هم دارند می‌گیرند به نفع خودشان است. یعنی اصلاً این نیست که به نفع مردم و اقتصاد تصمیم بگیرند و در تمام مباحث در کشور در تمام لایه‌هایش ما این وضعیت  را داریم.
مهندس طباطبایی در این جلسه بیان داشت: نوسانات نرخ ارز متأثر از عدم فروش نفت و نیامدن ارز نفت به داخل کشور است و سیاست‌گزاری‌های غلطی هم که در طول سال‌ها برای بحث ارز داشتیم ما را به اینجا رسانده و روند تشکیل سرمایه در کشور با مشکل مواجه شده است و وقتی سرمایه تشکیل نشود آینده‌ی اقتصاد را متأثر می‌کند.
 طباطبایی افزود: کشور ما کسری بودجه دارد و این کسری  از طریق استقراض از بانک مرکزی تأمین می‌شود. درحالی که بهترین حالت تأمین کسری بودجه استقراض از مردم است. که لازمه آن یک سرمایه‌ی اجتماعی مطلوب است.
وی ضعف اقتصادی دیگر را ایجاد اشتغال ناقص برشمرد و گفت:  در همین قم چه‌قدر اشتغال بدون بیمه داریم، اشتغال بدون بیمه یعنی خراب کردن آینده‌ی جوان‌هایی که به کار می‌گیریم، یعنی انگیزه‌ی کار کردن درست نداشتن.
وی افزود:  مشکل دیگر اقتصاد در سطح کلان غیر قابل پیش‌بینی بودن آن است، به همین دلیل سرمایه‌گذار جرأت سرمایه‌گذاری پیدا نمی‌کند وقتی او جرأت پیدا نکرد اشتغال ایجاد نمی‌شود تولید ایجاد نمی‌شود. ارزش پول ملی کاهش می یابد.
طباطبایی افزود:از سوی دیگر در کشور مشکل فرهنگی داریم حالا یک نمونه‌ی کوچکش رفتار متولیان و مردم در مدارس ما است.البته مشکلات فرهنگی‌مان هم یک مقدارش متأثر از سیاست‌های‌مان است که اگر واقع‌بینانه سیاست‌گزاری می‌کردیم و واقع‌بینانه فرهنگ‌سازی می‌کردیم کارمان به اینجا نمی‌کشید.
دکترفلاح زاده تحلیلگر اجتماعی در این نشست گفت: باید معلوم کنیم که توسعه‌ی قم  بهتر است بر چه پایه‌ای باشد. چون توسعه، فرهنگ دارد یعنی هر توسعه ای فرهنگ خاص خودش را دارد؛ توسعه‌ی صنعتی که بر پایه ایجاد کارخانه می باشد یک فرهنگی دارد، توسعه‌ی توریسم و کتاب و گردشگری فرهنگ خاص خود را دارد، اگر شما رفتید روی توسعه صنعتی به معنی کارخانجات و ... ، اقتضائات و نیاز شهری به آن سمت می‌رود.
وی افزود: در زمینه تحول از منظر اجتماعی باید توجه داشته باشیم که جامعه قدرت دارد . ازطرف دیگر حوزه‌ی سیاست، فرهنگ و باورها و اعتقادات خاص خودش را دارد. لذا قدرت جامعه بعضی اوقات هم‌راستا با حوزه‌ی سیاسی و فرهنگ سیاسیون است. مثلاً در ابتدای پیروزی انقلاب، فرهنگ و ارزش‌ها و باورها و اعتقادات جامعه تقریباً بطور کامل هم‌پوشان با حوزه‌ی سیاست بود. ولی الان یک مقداری این همسویی جدا شده است. وقتی قدرت جامعه از قدرت حاکمیت سیاسی جدا می‌شود، یک نوع واگرایی در آن ایجاد می‌شود.  و وقتی که جامعه قدرتش را در مقابل قدرت سیاسی به رخ بکشد اگر چاره اندیشی نشود عرصه‌ی اجتماعی می‌تواند بر عرصه‌ی سیاسی غلبه کند؛ دیگر عرصه‌ی سیاسی نمی‌تواند تمام ابزارهایش را به کارگیری کند. نمونه آن را  شما در بعضی از طرح‌های کلان می‌بینید که جامعه پذیرش نمی‌کند.
فلاح زاده افزود: ارتباط ‌‌ما با جامعه، نوگرا نشده است. یعنی ابتدای پیروزی انقلاب نماز جمعه یک نوگرایی در ارتباط با جامعه بود، دعای کمیل یک نوگرایی در ارتباط با جامعه بود ، برخی شعارها یک نوگرایی بوده است، جنگ را ما توانستیم  فرهنگ‌سازی کنیم و روایت‌سازی کنیم؛ البته حالا کاروان راهیان نور و اربعین هم نوگرایی در ارتباط با جامعه است، ولی  اینها تا یک مقطعی کاربرد دارد. امروزه دنیا روز به روز یک عرصه‌های جدیدی را در نوگرایی ارتباطی با جامعه  باز می‌کند و به این طریق جوان‌های ما را با خود می‌برد.

  • نویسنده :
  • منبع :