یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «قصه پرغصه دارو» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

کمبود دارو امروز در کف جامعه به شدت مورد اعتراض مردم قرار گرفته است، به ویژه داروی بیماران خاص، پیوند کبد و کلیه؛ این در حالی است که ما پاسخی برای بیماران نداریم. هرچند عدم هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی سبب ایجاد این مشکل شده است، اما این مهم برای مردم قابل پذیرش نیست، در واقع اینکه دارو تماماً خارجی و وارداتی باشد و یا اینکه در داخل تهیه شود، برای نوع بیماران که مدام از داروخانه‌ای به داروخانه دیگر برای تهیه یک دارو می‌روند، اهمیتی ندارد. این بخشی از سخنان محمدعلی محسنی بندپی نماینده مجلس است که در صحن علنی ایراد شد.
امروز کمبود دارو به داروهای عمومی سرایت کرده است، داروهای تخصصی که جای خود را دارند، انواع سرم‌ها با کمبود مواجه است رئیس کمیسیون بهداشت در این ارتباط با بیان اینکه قصه پرغصه دارو و تجهیزات پزشکی کماکان ادامه دارد و متأسفانه نگرانی‌ها مردم را افزایش می‌دهد، گفت: زمان تخصیص ارز توسط بانک مرکزی و انتقال آن توسط کارگزار از عوامل این نابسامانی است. در سال جاری از یک میلیارد و ۶۱ میلیون دلار ارز تخصیصی فقط ۶۰ میلیون دلار آن منجر به صدور حواله شده است که معنای آن است که کمتر از ۱۰ درصد تخصیص پیدا کرده است. در تأمین به موقع منابع مالی طرح دارویاب توسط سازمان برنامه از ۷۳ همت مصوب سال گذشته فقط ۱۳.۴ همت پرداخت شده است و در سال جاری از ۶۹ همت مصوب تاکنون مبلغی حدود ۵ همت پرداخت شده است.
شایان ذکر است از همان ابتدا که دولت حذف ارز ترجیحی را کلید زد بسیاری از دلسوزان کشور هشدار داده بودند که ایران وارد بحران دارو و غذا به‌ویژه برای محرومان و دهک‌های پایین جامعه می‌شود. طرح دارویار که نیز از سال گذشته اجرا شد و وزارت بهداشت آن را طرحی برای نظم بخشیدن به چرخه تولید و پخش دارو می‌دانست، کمک چندانی به این حوزه نکرد.
  • نویسنده :
  • منبع :