19 دی: عملیات «بازرسی» پلیس آلبانی به دستور دادگاه ویژه علیه فساد و جرایم سازمان‌یافته این کشور در قرارگاه گروهک منافقین مورد توجه رسانه‌های انگلیسی‌زبان قرار گرفت.
اجرای عملیات «بازرسی» پلیس آلبانی، عصر روز گذشته در قرارگاه سه هزار نفره «اشرف ۳» گروهک منافقین که طبق اعلام پلیس آلبانی برای «بررسی احتمال تروریستم و حملات سایبری» انجام شد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های انگلیسی‌زبان داشته است که در ادامه به مواردی از آن‌های اشاره می‌شود.
خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به این که پلیس آلبانی به قرارگاه منافقین «حمله‌ای ناگهانی» کرده، نوشت که  طی این عملیات ۱۵۰ کامپیوتر که گفته شده است به فعالیت‌های سیاسی مربوط بوده‌اند، ضبط شده‌ و افراد متعددی مجروح شدند.
این خبرگزاری در ادامه نوشت که وزیر کشور و رییس پلیس ملی آلبانی گفتند که طی این عملیات هم افراد این گروهک و هم ماموران پلیس مجروح شدند.
آسوشیتدپرس همچنین اشاره کرد که در دادگاه ویژه علیه فساد و جرایم سازمان‌یافته آلبانی پرونده‌ای برای بررسی فعالیت‌های سیاسی اعضای گروهک منافقین تشکیل شده و عملیات پلیس آلبانی با حکم این دادگاه انجام گرفته است.
وبگاه خبری-تحلیلی بالکان اینسایت نیز با ادعای این که در جریان «حمله ناگهانی» پلیس آلبانی به قرارگاه گروهک منافقین یک نفر جان خود را از دست داده است، به اظهارات وزیر کشور آلبانی در این باره پرداخته و نوشت که این عملیات «اجرای حکم دادگاه» بوده و ضبط تجهیزات و کامپیوترهای این گروهک به منظور بررسی «شبهات معقول» مطرح شده در پیگرد قانونی درباره فعالیت‌های سیاسی آن‌ها انجام شده است که ذیل مفاد توافق انجام‌شده با آن‌ها برای اقامتشان در آلبانی ممنوع بوده است.
شبکه ای‌بی‌سی استرالیا با اشاره به این که پلیس این کشور گفته است این عملیات بازرسی را به منظور «اجرای حکم دادگاه» جهت بررسی فعالیت‌های سیاسی اعضای این گروهک انجام داده است، نوشت: طبق توافقی که دولت آلبانی در سال ۲۰۱۳ با مجاهدین خلق برای پناه دادن به آن‌ها امضا کرد،‌ آن‌ها نباید هیچ گونه فعالیت‌ سیاسی انجام می‌دادند و ملزم به پایبندی به قوانین این کشور بوده‌اند.
روزنامه آلبانین دیلی نیوز با پرداختن به این موضوع نوشت: ماموران پلیس روز سه‌شنبه با تصمیم دادگاه ویژه مبارزه با فساد و جرایم سازمان یافته برای بازرسی به قرارگاه اشرف ۳ و اشرف ۴ در مانزا رفتند که سال‌هاست اپوزوسیون مجاهدین خلق در آن‌جا در آلبانی پناه گرفته‌اند.
این روزنامه در ادامه نوشت که پلیس کشور آلبانی در حال بازجویی از افرادی از منافقین است که مظنون به انجام دادن حملات سایبری در این کشور بوده‌اند.
روزنامه اماراتی نشنال در این باره نوشت: پلیس آلبانی با حکم دادگاه ویژه مبارزه با جرایم و فساد برای رسیدگی به نگرانی‌ها و شبهاتی که درباره دست داشتن مجاهدین خلق در تروریسم و حملات سایبری وجود داشت، «حمله‌ای ناگهانی» علیه قرارگاه اشرف-۴ انجام داد.
روزنامه واشنگتن پست با پرداختن به این اقدام آلبانی نوشت: پلیس آلبانی روز سه‌شنبه حمله‌ای ناگهانی به قرارگاه اعضای مجاهدین خلق انجام داده ۱۵۰ کامپیوتر را که گفته شده با فعالیت‌های سیاسی ممنوع مرتبط بوده‌اند ضبط کرده و افراد متعددی مجروح شدند.
شبکه العربیه نیز نوشت که پلیس آلبانی روز سه‌شنبه با حکم دادستانی علیه منافقین به دلیل «نقض توافق و تعهدات» توسط این گروهک که قرار بود طبق این توافق فقط به منظور «اهداف بشردوستانه» در آلبانی اقامت داشته باشند و به دلیل بررسی شبهاتی که در زمینه فعالیت‌های سیاسی غیرقانونی و انجام دادن حملات سایبری علیه نهادهای خارجی علیه آن‌ها وجود داشت، به قرارگاه آن‌ها «حمله‌» کرد.
شبکه فاکس نیوز نیز به نقل قول از یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا در این باره پرداخته و نوشت که پس از این اقدام پلیس آلبانی، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که «ما از حق دولت آلبانی برای تحقیق درباره هرگونه فعالیت غیرقانونی بالقوه در خاک آن حمایت می‌کنیم.»
  • نویسنده :
  • منبع :