19 دی: سفیر عربستان در عراق در نشستی با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد، بر جدیت ریاض برای پیگیری توافق خود با ایران تاکید کرد و گفت: ما در برابر یک فرصت طلاییِ تکرارناپذیر قرار داریم و ریاض به طور جدی در پی گشودن صفحه تازه در روابط با تهران است.
به گزارش سایت میدل ایست نیوز، سفرای ایران و عربستان در عراق در این نشست بر جدیت دو کشور در اجرای توافق تهران و ریاض و کمک به کاهش تنش در منطقه تأکید کردند.
در این نشست که سه شنبه شب در مؤسسه غیردولتی عراقی سیاست خارجی با حضور سفرای ایران و عربستان در بغداد برگزار شد، «عبدالعزیز الشمری» سفیر عربستان در بغداد، تأکید کرد که توافق تهران و ریاض نتیجه بیش از ۳ سال مذاکرات بود که بغداد میزبان آنها بود.
الشمری افزود: ما در برابر یک فرصت طلایی که تکرارناپذیر است و منطقه از بحران‌ها و جنگ‌هایی که همه در آن بازنده بودند، آسیب بسیار دیده است.
وی ادامه داد که عربستان با جدیت توافق خود با ایران را پیگیری می‌کند و این توافق برآمده از رویکرد پادشاه و ولیعهد عربستان است.
سفیر عربستان افزود که مرحله آینده شاهد فعالیت‌های گسترده سیاسی و اقتصادی و اجتماعی با ایران برای رقم زدن آینده بهتر خواهد بود.
الشمری که سخنان او در کانال تلگرامی «السیاسه نیوز» منتشر و در سایت میدل ایست بازنشر شد، همچنین تأکید کرد که عربستان در این توافق صرفا منافع خود را لحاظ نکرده بلکه منافع کشورهای عربی و اسلامی را در نظر گرفته است.
سفیر عربستان افزود که ریاض با جدیت در پی گشودن صفحه تازه در روابط با ایران است و افزود که کارگروه‌های مشخصی برای اجرای توافق با ایران در عرصه‌های امنیتی و سیاسی و اقتصادی و در بخش جوانان و ورزش تشکیل شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که عربستان برای یک منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی تلاش می‌کند و ما باید زبان جنگ را کنار بگذاریم؛ به خصوص که بدخواهان در کمین نشسته تا منطقه را به آتش بکشند.
سفیر عربستان در بغداد افزود که این کشور ۳ میلیارد دلار در راستای برنامه توسعه همسایگان خود به عراق اختصاص داده است و همه امکانات اقتصادی خود را در اختیار عراق قرار می‌دهد به وزارت حمل و نقل عراق پیشنهاد کرده که برای پخته‌تر شدن طرح «مسیر توسعه» از تجربه کشورهای عربی استفاده کند.
وی تأکید کرد که عربستان سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در ایران و عراق و کشورهای همسایه عربی انجام خواهد داد.
محمد کاظم آل صادق، سفیر ایران در بغداد نیز در این نشست بیان کرد: ما از عراق برای اینکه بازیگر اصلی دستیابی به توافق میان تهران و ریاض است تشکر می کنیم. عراق دروازه مهمی برای نزدیکتر کردن دیدگاه‌های ایران و کشورهای عربی است و این نشست گواه نقش مثبت عراق است همچنین عراق تلاش خوبی برای احیای روابط ایران و مصر دارد.
وی گفت: منطقه ما نیاز به هماهنگی و ثبات دارد و این وظیفه همه از جمله ایران و عربستان است.
آل صادق تاکید کرد که این ثبات با توافق ایران و عربستان بیشتر خواهد شد. این توافق منجر به بازگشت سوریه به اتحادیه کشورهای عربی شد و عراق نقش مهمی در این بازگشت داشت.
سفیر کشورمان گفت: توافق عربستان و ایران تاکتیکی نیست بلکه توافقی استراتژیک است،این دیدگاه همه مسؤولین در ایران است.
وی خاطرنشان کرد: این توافق به بازنگری در سیاست عادی سازی با رژیم صهیونیستی کمک خواهد کرد. رژیم صهیونیستی توانایی حمله به ایران را ندارد زیرا حتی قادر به مقابله با جبهه مقاومت در غزه هم نیست.


  • نویسنده :
  • منبع :