19 دی: اداره کل استاندارد اصفهان از کشف و امحای یک تُن محموله قارچ خوراکی فاسد در یک واحد تولیدی فراورده‌های گوشتی در این استان خبر داد.
اداره کل استاندارد استان اصفهان روز پنجشنبه اعلام کرد: کارشناسان بخش صنایع غذایی این اداره، در بازرسی از یک واحد تولیدی فرآورده‌های گوشتی، یک تُن قارچ خوراکی فاسد مورد مصرف در فرآورده سوسیس و کالباس را کشف و با هماهنگی با مراجع قضایی، نسبت به امحای آن اقدام کردند.
کارشناس نظارت بر اجرای استاندارد اداره کل استاندارد استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: محموله کشف شده، فاقد پروانه تولید بود و در بشکه های بزرگ در آب نمک نگهداری می شد اما به دلیل آلوده بودن و فاسد و مخمر شدن قابل استفاده در مواد غذایی نبود.
اکرم قصری افزود: بررسی های اولیه نشان داد که قرار بود از این قارچ‌های فاسد در تولید کالباس مرغ و قارچ استفاده شود که محموله مذکور قبل از استفاده، کشف و امحا شد.
وی با بیان اینکه واحد مذکور در یکی از شهرک های صنعتی استان فعالیت می‌کرد و دارای مجوز بود، گفت: کارشناسان استاندارد به‌منظور بازرسی و نمونه‌برداری به این واحد مراجعه کرده بودند و این محموله را کشف کردند.
قصری با اشاره به اینکه استفاده از مواد فاسد در تولید فراورده های غذایی در دراز مدت می تواند زمینه ابتلا به انواع بیماری ها مانند سرطان را ایجاد کند، تصریح کرد: عوارض استفاده از مواد فاسد در تولید محصولاتی مانند سوسیس و کالباس در همان لحظه مصرف بروز پیدا نمی کند اما به دلیل وارد شدن سُموم به بدن به تدریج بر روی سلامت اثرگذار خواهد بود.
وی با تاکید بر اهمیت حفظ سلامت مردم و تلاش و همت کارشناسان اداره کل استاندارد برای شناسایی واحدهای تولیدی متخلف، خاطرنشان کرد: پرونده واحد تولیدی متخلف مذکور در کمیسیون ماده ۴۲ استاندارد با حضور نماینده دستگاه قضایی بررسی و درباره آن تصمیم گیری خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه کنترل مواد غذایی در مرحله تولید از وظایف اداره کل استاندارد است، افزود: بطور میانگین از هر واحد تولیدی در هر ماه حداقل یک بار بازدید و نمونه برداری صورت می گیرد.
این کارشناس استاندارد از مردم خواست تا در صورت مشاهده موادغذایی فاقد نشان استاندارد و کد ۱۰ رقمی و یا محصولات غذایی با ظاهر، طعم و بوی نامطلوب آن را به اداره کل استاندارد گزارش کنند تا پیگیری شود.
طبق ماده ۱۹ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، کارشناسان سازمان ملی استاندارد مجاز هستند بمنظور انجام فرایند بازرسی و نمونه‌برداری به محل‌های تولید، بسته‌بندی، تمرکز، عرضه و فروش کالاها یا مراکز ارائه دهنده خدمات مشمول استاندارد اجباری، مراجعه کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :