19 دی: فعالیت هند در چابهار که طی سال‌های گذشته متوقف شده بود، طبق اعلام سازمان بنادر و دریانوردی و با حل‌وفصل اختلافات میان این کشور و ایران دوباره شروع می شود، به طوریکه وعده قراردادی بلندمدت و بین‌المللی در بندر جنوبی چابهار داده شده است.

موقعیت استراتژیک ایران در منطقه و برخورداری از یک جغرافیای خاص، کشورهای همسایه را بر آن داشته که از خاک ایران به‌عنوان یک مسیر ترانزیتی استفاده کنند؛ یکی از این همکاری‌ها، استفاده از موقعیت ترانزیتی ایران برای هند است. کریدور ترانزیتی شمال - جنوب می‌تواند هند و روسیه را از طریق ایران به هم متصل کند و در این میان بندر چابهار می‌تواند به‌عنوان یک نقطه مهم و استراتژیک در یک شبکه حمل‌ونقل چندوجهی جریان کالا و مسافر بین ایران، هند، افغانستان، کشورهای منطقه و آسیای میانه فعالیت کند. 

هند از طریق انعقاد قرارداد یکی از شرکت‌های خصوصی خود و با تعهد سرمایه‌گذاری به‌میزان ۸۵ میلیون دلار برای خرید تجهیزات مورد نیاز بندر چابهار، از سال ۱۳۹۷ وارد طرح توسعه فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار شد که به‌دلیل مشکلات ثانویه ایجادشده از جمله تحریم‌ها، جهت خرید و تأمین تجهیزات مذکور، این قرارداد به‌طور کامل اجرایی نشد؛ اما سال گذشته اعلام شد که تامین تجهیزات سنگین راهبردی به مبلغ مجموع ۲۴ میلیون دلار انجام شده است.

مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- چندی پیش در پاسخ به اینکه وضعیت سرمایه‌گذاری طرف هندی برای توسعه بندر چابهار به کجا رسید، ‌بیان کرد: ما به هیچ وجه در شرایطی نیستیم که با ظرفیت عظیمی که بنادرمان دارد، کسی بخواهد با منت حضور پیدا کند. آنقدر تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بنادر ایران چه از سوی نهادهای مالی و فعالان بخش خصوصی داخلی و چه سرمایه‌گذارهای خارجی زیاد است که ما باید بین آنها انتخاب کنیم و امسال سال رونق سرمایه‌گذاری در این بخش خواهد بود. او همچنین از از پیشنهاد عمان برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار خبر داد. 

با وجود این، به‌تازگی اخباری از حل‌وفصل اختلافات میان ایران و هند منتشر شده است؛ در این خصوص علی‌اکبر صفایی -مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی- درباره وضعیت اپراتور هندی در چابهار گفت: در جلساتی که هفته گذشته داشتیم، چند موردی که اختلاف نظر بوده ‌و در ۱۰ سال گذشته اختلاف نظرهایی را که برای قرارداد بلندمدت به نتیجه نرسیده بود، حل‌وفصل کردیم و در آینده نزدیک قرارداد بلندمدت نهایی می‌شود که یک اقدام خوب در حوزه بین‌المللی برای بندر چابهار خواهد بود. 

با این اوصاف به نظر می‌رسد با برطرف شدن اختلافاتی که اگرچه از سوی سازمان بنادر مطرح نشد چه بوده است، حالا هند آماده ادامه فعالیت در بندر چابهار است و اینطور که مسئولان وعده دادند، قراردادی بلندمدت خواهد بست تا فرآیند توسعه این بندر استراتژیک سریع‌تر انجام شود.

  • نویسنده :
  • منبع :