19 دی: عضو کارگروه معدن ریاست‌جمهوری گفت: در اخبار شنیدم نماینده همدان درباره لیتیوم کشف شده در همدان رقم عجیبی را عنوان کردند که شایدبه اشتباه گفته شده است.ایران صاحب۲۰ درصد لیتیوم جهان نیست و نباید آمارغلط ارائه کرد.
محمدتقی رادمان رئیس سابق کارگروه معدن ریاست جمهوری و عضو فعلی این کارگروه در یک برنامه تلویزیونی گفت: در اخبار شنیدم که نماینده محترم استان همدان در مجلس شورای اسلامی درباره لیتیوم کشف شده در همدان رقم عجیبی را عنوان کردند که شاید به اشتباه گفته شده است. ایران صاحب ۲۰ درصد لیتیوم جهان نیست و نباید آمار غلط ارائه کرد.
وی افزود: ذخایری که تا این لحظه از لیتیوم کشف شده و گواهی کشف از وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته است ۸.۵ میلیون تن خاک حاوی لیتیوم بوده است اما نماینده محترم استان همدان خود لیتیوم کشف شده را ۸.۵ میلیون تن نام برده‌اند که اگر این را در عدد ۶۰ تا 70 ppm، عیار آن را ضرب کنیم،حدود ۵۰۰ یا ۶۰۰ تن فلز لیتیوم می‌شود.
این کارشناس حوزه معدن ادامه داد: اینکه گفته می‌شود ۲۰ درصد لیتیوم دنیا در ایران کشف شده درست نیست و البته همین مقدار که لیتیوم داریم هم بی‌نظیر است و هم بسیار از لحاظ مالی ارزشمند است. در واقع ارزش یک کیلوگرم این فلز چند میلیارد تومان است و ارزش استراتژیک آن هم بسیار زیاد است.
رادمان با اشاره به تراز تجاری منفی کشور در ۱۰ سال گذشته در حوزه‌های غیرنفتی؛ این آمار در حوزه معادن را دارای برآیند کاملاً مثبت دانست و گفت: از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ در صنعت معدنی کشور شرایط کاملاً برعکس است و همواره یا مثبت بوده‌ایم یا ثابت مانده‌ایم ولی به طور متوسط مثبت بوده‌ایم.
وی در خصوص بازار استفاده از لیتیوم نیز گفت: دنیا به سمت استفاده از فلزات خاص و راهبردی می‌رود که خود کشور ما در صنایع پیشرفته مصرف کننده مهم فلزات استراتژیک است اما در بحث اکتشاف و فرآوری، کمی از دنیا عقب هستیم که باید جبران کنیم و همین موضوع فرصتی برای سرمایه‌گذاری است.
عضو کارگروه معدن ریاست‌جمهوری با نام بردن از تیتانیوم، کبالت، نیکل و طلا و چند فلز استراتژیک دیگر بیان کرد: ما در ایران ذخایر معدنی خوبی در این عرصه داریم که رقابتی در دنیا بین کشورهای در حال توسعه و پیشرفته در مورد آنها وجود دارد و ذخایر ایران در این عرصه هنوز بکر است.
وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین زمینه‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه برای ایرانیان و تجار خارج از کشور یا بخش خصوصی صادرات خدمات فنی مهندسی است که در اختیار سازمان فنی مهندسی معادن است گفت: یکی از مقالاتی که به تازگی منتشر کردیم با عنوان معدن‌کار برون مرزی و جذب سرمایه‌گذار خارجی با ۲۷ محور تمرکز مهمی بر روی حوزه صادرات صنایع معدنی و نیروی انسانی دارد که می‌توانیم فرصت‌های مهمی برای کشورهای منطقه باشیم.
رادمان با اشاره به اینکه یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری، آوردن مواد خام به داخل کشور و تجارت محصولات فناور در حوزه معدن است گفت: سرمایه‌گذاری در انجام و تکمیل حلقه‌های زنجیره ارزش افزوده در تجارت مواد معدنی و تراش گوهرسنگ‌ها و صادرات آن‌ها جزو اهداف مهم برای توسعه بخش معدنی کشور است که فرصت‌های سرمایه‌گذاری بی‌نظیری در آن‌ها وجود دارد.
رادمان افزود: سنگ‌های ارزشمندی مانند الماس که در روسیه تولید می‌شود می‌تواند در داخل ایران با تکنولوژی مانند الماس روسیه و تکنولوژی تایلند و هند را هم روی آن‌ها پیاده کنیم و ایران را تبدیل به کریدور منطقه برای صادرات گوهر سنگ‌هایی کند که در جهان دارای ارزش بسیار زیادی است.
عضو کارگروه معدن ریاست‌جمهوری در پایان با اشاره به یک سنگ قیمتی در جهان که در کرمان وجود دارد گفت: گارنت کرمان جزو گوهر سنگ‌های مهمی است که در ایران هر گرم شاید چند هزار تومان خرید و فروش می‌شود اما همین گوهرسنگ ایران با برندهای روسی و غیره در اروپا با ارزش‌افزوده و تراش، ۱۰ هزار دلار خرید و فروش می‌شود.
  • نویسنده :
  • منبع :