19 دی: در پی بهبود روابط میان ایران و عربستان سعودی، سطح خدمات ارائه‌شده به زائران ایرانی در حج ۲۰۲۳ ارتقا یافته است.
رویترز نوشته است: زائران ایرانی این هفته با اتوبوسی کاملا جدید به نماز عصر در مسجدالحرام مکه رفتند؛ زیرا آشتی بین عربستان سعودی و ایران منجر به بهبود خدمات برای زیارت سالانه مقدس‌ترین مکان اسلام شده است.
سیدمهدی که مسؤول حدود ۲۸۰۰ زائر ایرانی است که هفته آینده به حج می‌روند، با اشاره به این‌که عربستان سعودی امسال در یافتن هتل برای ایرانیان همکاری بیشتری داشته است، اظهار می‌کند: خدا را شکر می‌کنیم که این روند رو به بهبود است، ان‌شاءالله بتوانیم خدمات بهتری را به زائران مسجدالحرام ارائه کنیم.
عربستان سعودی پس از برداشتن همه محدودیت‌های کووید-۱۹ برای نخستین‌بار از سال ۲۰۱۹، در هفته آینده برای میزبانی از حدود ۲.۶ میلیون زائر برای موسم حج ۲۰۲۳ آماده می‌شود. رسانه رسمی ایران اعلام کرد که ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر از این افراد ایرانی خواهند بود.
ایران و عربستان سعودی، رقبای منطقه‌ای در ماه مارس در توافقی با میانجی‌گری چین به توافق رسیدند که به شکاف دیپلماتیک پس از سال‌ها تیرگی روابط پایان دهند و به دشواری‌های انجام حج و عمره برای ایرانی‌ها خاتمه دهند.
ایران پیش از این بارها از نحوه برگزاری مراسم زیارتی عربستان سعودی انتقاد کرده و پس از آن‌که در سال ۲۰۱۶ صدها نفر، که بسیاری از آن‌ها ایرانی بودند، جان خود را در حین برگزاری حج از دست دادند، حج را متوقف کرد و پادشاهی عربستان نیز در پاسخ اعلام کرد که ایران به دنبال سیاسی کردن حج است.
محمد حسینی، زائر ایرانی پنج روز قبل از آغاز مراسم سالانه به مکه آمده و به دنبال انجام هر دو فریضه عمره و حج در یک سفر است. او در لابی هتل خود در مکه با پوشیدن لباس سفید زائران گفت: «بسیار خوشحالم که روابط بین دولت‌های ایران و عربستان سعودی رو به بهبود است. این امر باعث بهبود سفر مسلمانان به خانه خدا می‌شود، پاکی و برابری در برابر خداوند.»
بادکنک‌ها و شعارهای حج به زبان فارسی، هتل المذن را که حسینی و دیگر زائران شهر شیراز در آن در مکه اقامت داشتند، تزئین کرده است.
مجتبی لالیانی، یکی دیگر از زائران ایرانی درباره تجربه امسال سفر به عربستان گفت: «امسال شاهد یک حج بسیار خوب هستیم و ما در کمال آرامش به اینجا آمده‌ایم.»
عربستان در روزهای نخست سال جدید میلادی اعلام کرد که پس از سه سال محدودیت برای مهار همه‌گیری کرونا دیگر محدودیتی برای تعداد زائران حج امسال اعمال نخواهد کرد. با این حال مقامات سعودی تاکید کردند زائرانی که می‌خواهند فریضه حج را به جا آورند باید در برابر کووید-۱۹ واکسینه شوند.
اولویت حج امسال با کسانی است که قبلاً در این مناسک مذهبی واجب برای مسلمانان شرکت نکرده‌اند؛ زیرا عربستان انتظار دارد در این فصل از حج از بیش از دو میلیون زائر میزبانی کند.
در سال ۲۰۱۹، آخرین سال قبل از شیوع همه‌گیری کرونا حدود ۲.۶ میلیون نفر مناسک حج را انجام دادند، اما عربستان در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تنها به تعداد محدودی از ساکنان خود اجازه انجام حج را داد و در سال ۲۰۲۲ نیز یک میلیون نفر حاجی خارجی به خاک عربستان وارد شدند.
مناسک حج ۲۰۲۳ از تاریخ ۲۶ ژوئن تا اول جولای (۵ تا ۱۰ تیرماه) برگزار می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :