19 دی: در حالی که از فوریه ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸) دوران تعلیق ایران در کارگروه ویژه اقدام مالی (اف.ای.تی.اف) پایان یافت و کشورمان به لیست سیاه رفت، این نهاد غربی در اجلاس اخیر خود نیز اعلام کرد که تغییری در وضعیت ایران ایجاد نشده است.
با وجود این موضوع، برخی رسانه‌ها با تحریف خبر مذکور به گونه‌ای خبررسانی کرده‌اند که گویا قرار گرفتن ایران در لیست سیاه اف.ای.تی.اف، اتفاق تازه‌ای است. در حالی که ایران از اسفند ۱۳۹۸ در لیست سیاه قرار دارد. 
در متن اطلاعیه اف.ای.تی.اف نیز اعلام شده که وضعیت ایران تغییری نکرده است.
البته همانطور که بارها مسئولان بانکی و اقتصادی کشورمان پیش از این تاکید کرده‌اند، محدودیت‌های مربوط به مبادلات تجاری و بانکی، ناشی از تحریم‌های غیرقانونی آمریکا است که البته در دولت سیزدهم با دور زدن این تحریم‌ها، تجارت خارجی تسهیل و درآمد ارزی کشور رشد چشمگیری پیدا کرده است.
براساس این گزارش، اف.ای.تی.اف یک سازمان فرادولتی است که سیاست‌ها و استانداردهای مبارزه با جرایم مالی را طراحی و ترویج می‌کند. توصیه های ایجاد شده توسط کارگروه ویژه اقدام مالی (اف.ای.تی.اف)، پولشویی، تامین مالی تروریسم و سایر تهدیدات سیستم مالی جهانی را هدف قرار می دهد.
کارگروه ویژه اقدام مالی، فهرستی از کشورهایی دارد که ادعا می‌کند خطرات پولشویی و تامین مالی تروریسم را برای سیستم مالی جهانی به همراه دارند. در این کارگروه یک لیست سیاه وجود دارد که در آن عنوان شده است «اینها کشورهایی هستند که اف.ای.تی.اف از اعضای خود و سایر کشورها می خواهد اقدامات متقابل را اعمال کنند. کره شمالی، ایران و میانمار از فوریه ۲۰۲۰ در لیست سیاه هستند.» همچنین در این کارگروه یک لیست خاکستری از حوزه های قضایی وجود دارد که تحت نظارت تقویت شده توسط اف.ای.تی.اف قرار دارند. به عنوان مثال، پاناما، سوریه، آلبانی، نیجریه و جزایر کیمن در این لیست قرار دارند.

  • نویسنده :
  • منبع :