19 دی: رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر تعدادی از نمایندگان با اشاره به جلسه غیرعلنی هفته گذشته مجلس با حضور وزیر کشور گفت: با توجه به اینکه کار ستاد انتخابات شروع شده است وزیر کشور خواستند که فرصت یکی دو هفته‌ای داده شود تا جایگزین ایشان (معاون سیاسی وزیر کشور) مشخص شود پس از نمایندگان می‌خواهم موضوع استیضاح را دیگر مطرح نکنند.
محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز به تذکر سیدکاظم دلخوش نماینده صومعه سرا و جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده تایباد درباره چرایی اعلام نشدن استیضاح احمد وحیدی وزیر کشور پاسخ داد.
وی توضیح داد: در جلسه غیر علنی هفته گذشته با حضور وزیر کشور این موضوع بحث شد که کار ستاد انتخابات آغاز شده است، همچنین حضرت آقا چهار اصل اساسی امنیت، سلامت، مشارکت و رقابت را در انتخابات مطرح کردند که باید همه کمک کنیم مسیر انتخابات به درستی طی شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه غیر علنی هفته گذشته با وزیر کشور گفت: همانطور که در آن جلسه بحث شد، معاون سیاسی وزیر کشور در ابلاغیه خطا کرده و وزیر کشور هم پذیرفت و بر اساس آن بندهای ۲، ۴، ۶ و ۷ این ابلاغیه را لغو کرد. همچنین وزیر در این جلسه توضیح داد که چنین اشکالی وارد بوده است.
قالیباف اضافه کرد: قبل از جلسه علنی صحبتی با وزیر کشور داشتم، ایشان اشکال را وارد دانستند. بنده به وزیر گفتم که دوستان ناراحت هستند. وزیر کشور در مجلس حضور پیدا کرد و قول داد که این موضوع را پیگیری می‌کند منتها چون کار ستاد انتخابات شروع شده است خواستند که اجازه دهیم فرصت یک هفته و دو هفته‌ای داده شود تا جایگزین ایشان مشخص شود.
وی افزود: همین نکته را خدمت رئیس جمهور گفتم؛ اینکه دوستان استیضاح را اصرار دارند حق نمایندگان است، طبق آئین‌نامه مجلس باید استیضاح وزیر را اعلام وصول کند، منتها وزیر این قول را به بنده داده و بنده در جلسه هفته گذشته هم گفتم و آن را پیگیری می‌کنم.
رئیس مجلس خطاب به نمایندگان گفت: از دوستان خواهش می‌کنم این موضوع را مطرح نکنند چون هر روز یک بحث جدید به وجود آمده و موضوعات حاشیه‌ای ایجاد می‌شود. ما از صبح در مجلس در حال پیگیری حل مشکلات مردم هستیم. نمونه آن معافیت‌های مالیاتی و کاهش هزینه‌های پروانه‌های ساختمانی است.
وی در پایان گفت: بنده اخطار شما نمایندگان را قبول دارم ولی اجازه دهید چون این موضوع در حال حل شدن است. پس به حاشیه نرویم این موضوع را پیگیری می‌کنم و حتما این کار پیش می‌رود.
چرا هیات رئیسه استیضاح وزیر کشور را اعلام وصول نمی‌کند
به گزارش ایسنا، جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده تایباد در تذکری با استناد به ماده ۲۲۰ آئین‌نامه داخلی مجلس گفت: هیات رئیسه سوگند حمایت و دفاع از شأن و کیان مجلس را خورده است پس چرا استیضاح وزیر کشور با امضای ۸۰ نماینده اعلام وصول نمی‌شود؟
وی افزود: وقتی وزیر کشور از جلسه غیر علنی هفته گذشته مجلس بیرون رفت گفت که قولی نداده، حال اینکه مهلتی به شما داده شده بود. من با استاندار و شخص وزیر کشور تا پایان دوره مجلس جلسه‌ای نخواهم داشت اما هیات رئیسه باید از شأن و کیان مجلس دفاع کرده و استیضاح وزیر کشور را اعلام وصول کند. تکلیف ما را با معاون سیاسی وزیر کشور یا شخص وزیر مشخص کنید.
نمایندگان به دنبال اعلام وصول استیضاح وزیر کشور هستند
سیدکاظم دلخوش نماینده صومعه سرا نیز در اخطاری گفت: نمایندگان مجلس از ابتدای صبح تاکنون مدام پیگیر هستند که کلید استیضاح وزیر کشور خورده شود. وزیر کشور به مجلس آمد و صحبت‌هایی داشت اما برخی افراد بدون اطلاع از قانون به خصوص در روزنامه‌های دولتی تشویش اذهان می‌کنند.
وی افزود: در شرایطی که قانون انتخابات وضعیت را مشخص کرده باید هیات رئیسه حرمت مجلس را نگه دارد و این سوال پاسخ داده شود که وزیر کشور می‌خواهد چطور به مجلس جواب دهد؟ قانون اساسی میثاق ملی ماست و باید در قالب آن به مجلس پاسخ بدهند.

  • نویسنده :
  • منبع :