19 دی: مدیر عامل شرکت ملی گاز اظهار داشت: وزارت برق عراق تمام مطالبات گازی ما را پرداخت کرده و اکنون بدهی گازی این کشور به ایران صفر است، مشکل ما فقط انتقال وجه از بانک TBI عراق است.

مجید چنگی در جمع خبرنگاران ‌‌در پاسخ به سوال ایلنا، درباره تسویه بدهی گازی عراق به ایران اظهار داشت: وزارت برق عراق تمام مطالبات گازی ما را پرداخت کرده و اکنون بدهی گازی این کشور به ایران صفر است، مشکل ما فقط انتقال وجه از بانک TBI عراق است.
درخواست ترکیه برای تمدید قرارداد با ایران
وی در پاسخ به سوال دیگری، درباره تمدید قرارداد گازی با ترکیه نیز گفت: مذاکرات با این کشور ادامه دارد و با توجه به اینکه قرارداد گازی با این کشور تا ۲۰۲۶ ادامه دارد، فعلا زمان داریم.
مدیر عامل شرکت ملی گاز تاکید کرد: ترکیه درخواست تمدید قرارداد واردات گاز با ایران را دارد.
با ترکمنستان در حال مذاکره‌ایم
وی درباره واردات گاز از ترکمنستان نیز بیان داشت: فعلا در خصوص در حال مذاکره هستیم.
تعرفه جدید پرمصرف‌ها به تصویب دولت رسید
چنگی در ادامه درباره وضعیت تعرفه ها گفت: تعرفه جدید پرمصرفها به تصویب دولت رسیده و آیین نامه ابلاغ شده، به اطلاع مردم خواهد رسید.
وی خاطرنشان کرد: شرایط تعرفه ها نسبت به پارسال بهتر شده است، مصرف نسبت به پله های مصوبه قبلی تغییر پیدا نکرده است. قطعا در آیین نامه جدید تشویق هم دیده شده است.
چنگی درباره تامین سوخت نیروگاهها بیان داشت: اکنون ۳۰۹ میلیون متر مکعب گاز تحویل نیروگاهها دادیم، در سال جدید میزان تحویل گاز به نیروگاهها نسبت به پارسال افزایش قابل توجهی داشته است.
وی در پاسخ به سوالی درباره شرایط ریسکی خطوط لوله گاز و برنامه های مقاوم سازی تصریح کرد: 
خطوط لوله گاز کشور در مناطق مختلف گسترده شده و از مناطق پرخطر و دارای گسل هم عبور کرده اند اما همیشه مورد رصد و پایش هستند.
۲۵۰ میلیون متر مکعب ناترازی داریم
وی باذبیان اینکه ما امسال ۲۵۰ میلیون متر مکعب ناترازی گاز داریم، گفت: برای عبور از این ناترازی بهینه سازی و ذخیره سازی روزمینب در دستور کار است.
معاون وزیر نفت ادامه داد: برای ذخیره سازی دو مخزن شوریجه و سراجه را داریم، همچنین در فصل سرد ذخیره سازی روزمینی سی ان جی، اس ان‌جی، ال پی جی و ال ان جی در دستور کار است، با صنایع مکاتبه کردیم و آمادگی دارند به ما کمک کنند که مخزن احداث کنیم، مراکز انرژی بر و شهرکهای صنعتی به منظور پیک سایی می توانند از ذخایر استفاده کنند و در این رابطه تشویق هایی هم در نظر گرفته شده است.
  • نویسنده :
  • منبع :