19 دی: رئیس جمهور محور اصلی همکاری دولت و قوه قضاییه را مبارزه با فساد و اصلاح ساختارهای فسادزا دانست و گفت: وظیفه همه دستگاه‌ها پیشگیری از وقوع جرم است تا میزان پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی روز به روز کاهش یابد.
سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه در همایش گرامیداشت هفته قوه قضائیه در سالن اجلاس سران، یاد شهید بهشتی و ۷۲ تن از یارانش را گرامی داشت و گفت: اگرچه شهید بهشتی حدود یک سال و نیم در قوه قضاییه مسئولیت داشت اما از او به عنوان معمار دستگاه قضایی انقلاب اسلامی یاد می شود.
وی با بیان اینکه شهید بهشتی فردی است که شخصیت او پیش از دوران مسئولیتش در قوه قضاییه ساخته شده، ایمان، اخلاص، علم، انضباط، انصاف و نگاه تشکیلاتی را از جمله ویژگی های بارز این شهید برشمرد.
آیت الله رئیسی افزود: شهید بهشتی چهره ای انقلابی و ولایتمدار بود که حتی در بسیاری از نقاط به دلیل توطئه ها و فتنه ها علیه او حرف می زدند و ناسزا می گفتند اما او در مسجدالجواد در سخنرانی تاریخی خود وقتی از وی پرسیدند چرا پاسخ نمی دهید، گفتند «امام فرموده است سکوت سکوت سکوت؛ من لب به سخن نخواهم گشود چون امام راضی نیست» که این  سخن، ولایتمداری او در عمل بود.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه شهید بهشتی تحت تاثیر جوسازی‌ها قرار نمی گرفت، گفت: این شهید بزرگوار در عمل همواره ولایتمداری خود را ثابت کرد به گونه ای که بسیاری بعد از شهادتش عده‌ای در کنار مزار مطهر او حاضر شدند و از وی عذرخواهی کردند.
وی افزود: ممکن است جوسازی ها چه در فضای مجازی و واقعی وجود داشته باشد همانطور که در گذشته و در زمان تغییر قبله و نیز اعلام ولایت حضرت علی (ع) وجود داشت اما درنهایت رضایت خداوند مهم و شرط اصلی است.
به تحول شناختی و تحول فرآیندی نیاز داریم
رئیس جمهور در ادامه موضوع ضرورت تحول در نظام اداری کشور را یادآور شد و با بیان اینکه  رهبر انقلاب بر تحول تاکید دارند، افزود: بر اساس دیدگاه رهبر انقلاب این تحول شامل شناخت وضع موجود، شناخت وضع مطلوب و کم کردن فاصله این دو است؛ بنابراین نخستین شرط تحول، تحول شناختی و شرط دوم تحول فرآیندی است.
آیت الله رئیسی بر هم‌افزایی بین همه نهادها، همه دلسوزان و نخبگان تاکید و خاطر نشان کرد: باید امکان چابک‌سازی و افزایش بهره‌وری را هم سازمان‌های اجرایی و هم دستگاه قضایی در دستور کار قرار دهیم.
وی با تاکید بر افزایش بهره وری در نظام اداری کشور، سرمایه‌گذاری و ارتقای بهره‌وری را دو پایه اساسی تحقق آن برشمرد و گفت: دموکراسی و بروکراسی دوقلوهایی هستند که با یکدیگر متولد شده اند. این بروکراسی صدای مدافعان دموکراسی را هم درآورده است.
آیت الله رئیسی تاکید کرد: رشد اقتصادی بیش از ۸ درصد فقط با سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری میسر می‌شود.
رئیس قوه مجریه بر تحول نهادی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: باید ببنیم که آیا به همین میزان سازمان و ادارات نیاز داریم یا امکان چابک سازی و استفاده بهتر از نیرو و امکانات وجود دارد یا نه.
همه برای مبارزه با فساد و ساختن جامعه ای مبتنی بر اخلاق همکاری کنند
رئیس جمهور در ادامه برگزاری همایش گرامیداشت هفته قوه قضائیه را فرصتی برای همکاری، همیاری، همدلی، همراهی و آهنگ واحد در همه سازمان ها و ادارات کشور دانست تا اهداف مورد نظر رهبر معظم انقلاب محقق شود.
وی به وجود آسیب های اجتماعی و برخی مشکلات در جامعه اشاره کرد و با بیان اینکه دولت برای حل آنها در صف مقدم است، افزود: سایر دستگاهها نیز برای حل این مشکلات به دولت یاری می رسانند.
آیت الله رئیسی با بیان اینکه قوه قضاییه نیز اقداماتی برای مبارزه با فساد انجام داده است، گفت: همه تلاش ما این است که جامعه ای مبتنی بر اخلاق، معنویت و عدالت باشد.
همه دستگاه‌ها در کشور باید برای کاهش جرم تلاش کنند
رئیس‌جمهور با بیان اینکه هیچ دستگاهی در کشور نمی شناسیم مگر اینکه ماموریتی در پیشگیری از قوع جرم داشته باشد، افزود: تلاش همه ما باید این باشد که پرونده ورودی به دستگاه قضا کاهش یابد.
وی با اشاره به بیانیه گام دوم رهبر انقلاب اظهار داشت: برای رسیدن به اهداف این بیانیه نیازمند همکاری قوا هستیم و یک هم‌افزایی بین نهادها ضرورت دارد تا به نقطه مورد نظر دست یابیم.
رئیس جمهور با اشاره به اقدامات قوه قضاییه برای پیشگیری از وقوع جرم و بازدارندگی افزود: همه دستگاهها باید به دنبال کاهش جرم در جامعه و ارتقای هنجارهای اجتماعی باشند تا آمار پرونده ها کاهش یابد.
رئیس قوه مجریه افزایش دو برابری بودجه قوه قضائیه در قانون بودجه امسال را مورد اشاره قرار داد و گفت: همچنین بودجه عمرانی ۱۴۰۲ نیز نسبت به سال قبل ۵۰ درصد افزایش یافته است‌.
آیت الله رئیسی جذب قضات جدید در قوه قضاییه و موافقت با استخدام ۱۲۵۰۰ کارمند را از دیگر موارد همکاری دولت و مجلس با قوه قضاییه ذکر کرد و اظهار داشت:‌ اینها کف همکاری سه قوه است؛ سقف همکاری قوا باید به کاهش ناهنجاری در جامعه، اجرای عدالت، ایجاد امنیت تمام عیار، مبارزه تمام قد با فساد، اصلاح ساختار های فساد زا و برخورد با مجرمان منجر شود.
  • نویسنده :
  • منبع :