19 دی: سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه و استماع اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزرای مربوطه در این کمیسیون از بعدازظهر امروز - پنجم تیرماه - آغاز می‌شود.
محسن زنگنه در نشست خبری کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با بیان اینکه پیش‌بینی ما این است که اواسط یا نیمه دوم مرداد لایحه به صحن برسد، افزود: از امروز بعدازظهر بحث استماع را در جلسات کمیسیون به صورت دو نوبته داریم به این معنا که رییس سازمان برنامه و بودجه و وزرای مربوطه در جلسات حاضر شده و از سند پشتیبان دفاع می کنند.
وی ادامه داد: از شنبه آینده نیز کلیات برنامه مورد بررسی قرار می گیرد و دستور کار اول رأی به کلیات است، اگر رای بیاورد وارد جزییات می‌شویم واگر رأی نیاورد به صحن می آید تا در صورتی که رأی آورد، برای بررسی جزییات به کمیسیون برگردد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه اضافه کرد: در این برنامه فضا را به گونه‌ای قرار داده ایم که اشخاص حقیقی و حقوقی هم در صورت تمایل در کمیسیون حاضر شده و اظهار نظر کنند، نمایندگان و خبرنگاران هم می‌توانند در جلسه کمیسیون حاضر شوند.
زنگنه با اشاره به اینکه برنامه هفتم توسعه بعد از کش و قوس های فراوان توسط رییس جمهور به مجلس تقدیم شد، افزود: برنامه توسعه از اتفاقاتی است که قرار است در چهار سال آینده در سطح کلان کشور رخ دهد از این رو یک برنامه توسعه ای منطبق بر واقعیت ها و سند پشتیبان قوی و آمار وضع موجود می‌تواند کشور را در رسیدن به اهداف چشم انداز و شاخص های توسعه یافتگی کمک کند.
وی افزود: بر اساس تقویم آیین نامه داخلی مجلس از زمان انتشار لایحه برنامه هفتم، نمایندگان پنج روز کاری وقت دارند تا پیشنهادهای خود را ثبت کنند و از همان زمان هم کمیسیون های تخصصی فرصت دارند به مدت ۱۰‌ روز بررسی ها را انجام داده و گزارش خود را به کمیسیون تلفیق بدهند.
سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ادامه داد: این کمیسیون هم سه هفته کاری فرصت دارد تا پیشنهادهای کمیسیون ها را بررسی کرده و سپس گزارش کمیسیون تلفیق بارگزاری شده و نمایندگان هم ۱۰‌ روز وقت دارند تا پیشنهادهای خود را بارگزاری کنند و ‌سپس وارد صحن علنی می شود اما همه این موارد تا دو برابر قابل افزایش است یعنی کمیسیون تلقیق می‌تواند تا ۶ هفته کار بررسی را انجام دهد و بعد از آن بر خلاف بودجه که اول کلیات بررسی و سپس وارد جزییات می‌شویم، در برنامه توسعه هر دو همزمان در صحن بررسی می شود و اگر کلیات در صحن رأی نیاورد، با نظر رییس مجلس یا برای اصلاح به دولت می رود و یا مجددا به کمیسیون تلفیق باز می گردد و اگر کمیسیون تلفیق کلیات را رد کند اما در صحن تأیید شود، مجددا به صحن می آید.
لایحه برنامه هفتم توسعه تا اواخر شهریور به شورای نگهبان ارسال می‌شود
زنگنه گفت: در تلاشیم تا اواخر شهریور لایحه را به شورای نگهبان ارسال کنیم سپس شورا پس از مهلت قانونی خود، آن را به صحن برمی‌گرداند و امید است تا قبل از بررسی بودجه ۱۴۰۳ لایحه برنامه توسعه را به اتمام برسانیم.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به تعدد احکام و اهمیت برنامه توسعه و نیز تعدد دستگاه های اظهار نظر کننده این نگرانی وجود دارد که این فشردگی زمان به کیفیت لایحه ضربه بزند.
زنگنه گفت: دولت ۲۴ فصل ذیل ابلاغیه سیاست های کلی برنامه توسعه از سوی رهبر معظم انقلاب تنظیم کرده و از دیگر محاسن لایحه وجود یک سند پشتیبان است که به کمیسیون تلفیق برنامه و نمایندگان داده شده است و حسن دیگر مسأله‌محور بودن لایحه است به عنوان مثال در بخش کشاورزی تأکید بر کالاهای اساسی، یا در بخش انرژی تأکید بر رفع ناترازی انرژی است و در صندوق های بازنشستگی به دنبال اصلاح صندوق های بازنشستگی و حل مشکل صندوق ها است.
وی ادامه داد: حسن چهارم لایحه همراه شدن جداول با شاخص های قابل سنجه است یعنی در هر فصل دولت جداولی ارائه داده که در آنها هدف نهایی از هر فصل اعلام شده است.
سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه درباره نکاتی که باید اصلاح شود، اظهار داشت: در همه برنامه های قبلی هم این ضعف وجود دارد که به منابع و مصارف در جداول قابل پیوست اشاره ای نشده است، این منابع تاکنون به پیوست داده نشده اند و در جلساتی که با سازمان برنامه داشتیم قرار شد جدول منابع و مصارف در اختیار کمیسیون تلفیق قرار گیرد.
زنگنه تصریح کرد: ضعف دیگر این است که بین احکام تناقض دیده می شود که قابل رفع است همچنین برخی موارد هم مغفول واقع شده به عنوان مثال صنعت، فناوری یا تعاون یا منابع طبیعی هم باید به آن افزوده شود.
وی ابراز امیدواری کرد که با مشارکت نخبگان برنامه خوبی ارائه شود و افزود: در کمیسیون تلفیق پذیرای نظرات همه کارشناسان و فعالان عرصه‌های مختلف هستیم تا با خرد جمعی برنامه خوبی تصویب شود. اولین هدف مجلس ایجاد ثبات اقتصادی، کاهش تورم و ایجاد آرامش در جامعه است و سپس به رشد تعالی و توسعه هم توجه خواهیم کرد.
  • نویسنده :
  • منبع :