19 دی: رییس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های حفاری نفت و گاز ایران گفت: عربستان به میدان آرش ورود کرده، ما هم ساکت نشسته‌ایم. به طوری که به نظر می‌رسد میادین مشترک را به همسایگان واگذار کرده‌ایم.
هدایت‌الله خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره همکاری گازی ایران و عربستان در حوزه میادین مشترک اظهار داشت: آنچه تاکنون مشخص شده عربستان رقیب نفتی ما است و از زمانی که اوپک تشکیل شد همواره رقیب ما بوده است. در برهه‌ای ما همه‌کاره اوپک بودیم اکنون این مسئولیت به لحاظ سیاسی و مدیریت و همچنین تصمیم‌گیری در زمینه قیمت به عربستان رسیده، همچنین به لحاظ میزان تولید از  مخازن نیز عربستان گوی سبقت را از ما ربوده است.
وی افزود: از سوی دیگر ما میادین مختلفی از جمله فرزاد B و A، آرش و فروزان را با عربستان مشترک هستیم. این کشور به طور جدی توسعه داده و برداشت داشته است اما باوجودی که اولین چاه‌های اکتشافی را هم ما حفر کردیم امروز عربستان برداشت بیشتری دارد و ما کاری نکرده‌ایم، مثلا در فرزاد A عربستان برداشت با برنامه‌ای را پیش می‌برد و ایران کاری نکرده، در فرزاد B ما یک دکل حفاری مستقر کرده بودیم اما اکنون این دکل بیکار شده و به پهنه سرزمینی برگشته است. عربستان تعداد بسیار زیادی دکل دریایی در این منطقه مستقر کرده است، در گذشته چند دستگاه دکل شرکت آبان در ایران کار می‌کرد اما متوقف شد، اکنون عربستان اکثر دستگاه‌های دریایی شرکت آبان را خریداری کرده و در میادین مشترک با ما مستقر کرده و تقریبا در حال تخلیه میادین است.
رییس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های حفاری نفت و گاز ایران گفت: ایران در سال ۱۳۴۶ با مشارکت یک شرکت ژاپنی در میدان آرش نفت و گاز کشف کرد و در سال ۲۰۱۳ شروع به تولید کردیم. ذخیره گاز درجای میدان یک تریلیون فوت مکعب و میزان نفت ذخیره‌شده آن ۴۲ میلیون بشکه و مهمترین میدان توسعه نیافته و استراتژیک کشور است که ۴۰ درصد آن در ساختارهای زمین‌شناسی و آب و خاک ایران قرار گرفته است. اما متاسفانه اقدامی صورت ندادیم، این میدان در اصل مشترک بین ایران و کویت است اما عربستان با تهدید کویت در پی سهم‌خواهی از میدان است و اکنون ریاض یک مانع بزرگ بر سر راه ایران برای توسعه این میدان است.
وی تاکید کرد: اگر ما امسال برداشت از میادین آرش و فرزاد A و B را شروع نکنیم دیگر قابل برداشت نیستند چون از نظر اقتصادی فایده‌ای ندارد چراکه عربستان و کشورهای همسایه در حال تخلیه هستند، بنابراین عربستان رقیبی است که دست ما راخوانده است و متاسفانه با ندانم‌کاری ما توانسته از میادین مشترک با ما بیشترین استفاده را کند. اکنون اگر هم ما مشارکت کنیم بازهم نمی‌توانیم منویات توسعه‌ای و برداشت را در این میادین جامه عمل بپوشانیم.
خادمی بیان داشت: در میدان فرزاد B و A برخی مطالعات توسط شرکت هندی انجام شده بود ولی فعلا کاری نکرده‌ایم، در میادین مشترک تنها می‌توانیم ادعا کنیم زمان اصلاحات پروژه اجرا شده و بعد از آن اتفاق خاصی نیفتاده است و بعد از آن برنامه خاصی نداشته‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: اکنون نباید انتظار داشته باشیم که بتوانیم با کشور عربستان برنامه‌های مشترک را پیش ببریم. اگر قرار است ما کار توسعه‌ای را با کشوری همکاری کنیم در نهایت می‌توانیم با چین و حتی روسیه وارد معامله شویم اگر ارتباط ما با این کشور مثل عمان روال عادی داشت شرایط فرق داشت اما اکنون نمی‌توانیم بگوییم عربستان چشم‌داشتی به ذخایر ما ندارد.
رییس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های حفاری نفت و گاز ایران یادآور شد: اکنون عربستان به میدان آرش ورود کرده، ما هم ساکت نشسته‌ایم گویی میادین مشترک را به همسایگان واگذار کرده‌ایم و دلیل این است که یا ناکارآمدیم یا آنها مسیر خود را به‌خوبی می‌شناسند و برنامه‌های دوراندیشانه‌ای را دنبال می‌کنند. در هر حال اکنون لازم است که مجلس و سازمان‌های نظارتی ورود کنند.
  • نویسنده :
  • منبع :