19 دی: دولت عربستان اعلام کرد که این کشور در این دوره از موسم حج رکورد تعداد زائرانی را که پذیرش کرده است، خواهد شکست.

به گزارش شبکه الجزیره، یک مقام وزارت حج و عمره عربستان اعلام کرد که امسال ما شاهد گردهمایی بزرگترین جمعیت زائران خانه خدا هستیم.

بر اساس این گزارش در حالی که سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ محدودیت‌های کرونایی عملاً پای زائران را از طواف خانه خدا کوتاه کرده بود، اما امسال با لغو همه محدودیت‌ها انتظار می‏‌رود که بیش از ۲ و نیم میلیون نفر در مراسم زیارت خانه خدا شرکت کنند.

این در شرایطی که امسال برگزاری مراسم حج از نظر سازماندهی و تأمین سلامت زائران یک چالش است، چراکه موج گرما باعث ایجاد حرارتی ۴۵ درجه‌ای در عربستان شده است و ریاض در پاسخ به این چالش ۳۲ هزار نفر از کادردرمانی و هزاران آمبولانس را بسیج کرده است تا به خصوص به مشکلات شایع زائران یعنی سکته قلبی، گرما زده شدن، کمبود شدید آب بدن و خستگی مفرط پاسخگو باشد.

حج امسال معنای سیاسی خاصی هم پیدا کرده است چراکه برای اولین بار از سال ۱۳۹۵ تا کنون یعنی تقریباً چند ماه بعد از زمان حمله عربستان به یمن، یمنی‏‌ها هم بالاخره اجازه حضور در مراسم حج را یافته‌‏اند و همچنین گروهی از زائران سوری در شمال شرقی این کشور با مجور دولت ترکیه وارد مرز این کشور شده‌‏اند و از آنجا عازم مکه شده‌‏اند.

  • نویسنده :
  • منبع :