19 دی: در نود و دومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم، موضوع اِعمال ماده ۹ در رابطه با برخی اراضی منطقه محروم نشین اسماعیل‌آباد بررسی، و طی آن با تبدیل کاربری‌های زمین‌های این منطقه به فضای سبز و شارع موافقت شد.
رئیس شورای اسلامی شهر قم روز دوشنبه در این جلسه اظهار داشت: فرمانداری و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام‌(ره) باید با استفاده از ظرفیت زمین‌های ۳۲ هکتاری، همچنین قانون مربوط به اراضی زیردکل برق و سکونت‌گاه‌های غیررسمی، اقدام به جابه‌جایی و تغییر محل سکونت ساکنان منطقه اسماعیل آباد کنند.
محسن محرری افزود: تصویب این لایحه یک پشتوانه قانونی در برابر برخی مقاومت‌های احتمالی می‌باشد.
رئیس شورای شهر قم همچنین اظهار کرد: با تصویب این لایحه کاربری زمین‌های منطقه اسماعیل‌آباد به فضای سبز و شارع تبدیل خواهد شد.
محرری با تاکید بر اینکه در این منطقه، اعیانی‌ها عمدتا به صورت غیررسمی ساخته شده‌اند گفت: بسیاری افراد ساکن در این منطقه از اتباع هستند، مالکیت ندارند و زمین نیز برای فرد دیگری است، از این رو متصرف محسوب می‌شوند.
نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم نیز افزود: یکی از موضوع‌های سفر ریاست جمهوری، تاکیدهای استانداری و مدیریت شهری همچنین مطالبه‌هایی که از سوی مردم مطرح شده، بهسازی و ساماندهی اراضی معروف به اسماعیل‌آباد است.
روح‌الله امراللهی تصریح کرد: یکی از مباحث، بازگشایی و تکمیل خیابان است، که به عنوان نخستین اقدام باید فرآیند بازآفرینی و بهسازی منطقه انجام گیرد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه این زمین‌ها در مالکیت مالک اولیه است، و مالک اولیه نیز به هیچ وجه واگذار نکرده، و این بافت به طور خودرو شکل گرفته است، امکان انتقال سندها و واگذاری مستقیم و یا غیرمستقیم وجود ندارد.
امراللهی در ادامه سخنان پیگیری این اقدام را از طریق چرخه قانونی ضروری دانست و گفت: شهرداری به همین دلیل مکلف شده، برای بازگشایی این محور از ابزار ماده ۹ استفاده کند.
وی با اشاره به اینکه ۱۴۷ پلاک ثبتی از سوی شهرداری منطقه پنج معرفی شده است خاطرنشان کرد: مساحت عرصه این پلاک‌ها کمتر از ۱۰۰ مترمربع است، و اغلب نیز مالکیت ندارند، چون در خیابان اصلی هستند، نیاز به بازگشایی دارند.
محله اسماعیل‌آباد از حدود دهه ۷۰ تشکیل شده و پس از سال ۱۳۸۶ با الحاق منطقه جمکران به شهر قم، جزو محدوده این شهر شده و در حال حاضر این محله در محدوده شهر قم و کنار ریل راه‌آهن قرار دارد، اما ساخت‌وسازهای آن خارج از قانون، انجام شده‌ است.

  • نویسنده :
  • منبع :