۱۹ دی: عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: به طور تقریبی در دوره اوج بار مصرف برق که عمدتاً در تیر و مرداد ماه سال است، با ۲۰ هزار مگاوات کسری میان تولید و مصرف مواجه هستیم که ساعت آن نیز از ۹ صبح آغاز و تا ساعت ۱۷ ادامه پیدا می‌کند.
هادی بیگی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ما در کشور با ناترازی برق مواجهیم و همه اطلاع دارند کسری تراز تولید و مصرف برق از یک عددی که فراتر برود، قطعی برق رخ می‌دهد.
وی ادامه داد: در شرایط ناترازی اگر مصرف برق از ۶۹ هزار مگاوات فراتر برود، قطعی برق رخ خواهد داد، این در حالی است که بخش عمده ناترازی مربوط به فعالیت سیستم‌های خنک‌کننده بوده و ما در سایر ایام سال مشکل ناترازی و کمبود برق نداریم.
نماینده ملایر گفت: براین‌اساس وزارت نیرو و دولت اقدام به برنامه‌ریزی و تقسیم‌بندی مصرف میان بخش خانگی، صنایع عمده و چاه‌های کشاورزی که مصرف‌کنندگان عمده برق هستند کرده و اعلام کرده اگر بتوان برق صنایع عمده و کشاورزی را مدیریت کرد، مشکل حل خواهد شد.
بیگی نژاد خاطرنشان کرد: دولت و وزارت نیرو راهی را در پیش گرفته‌اند که کمترین آسیب و محدودیت را برای مصرف برق مردم ایجاد کند و براین‌اساس هر اقدامی که منجر به‌صرفه جویی و کاهش مصرف برق بخش خانگی شود، مانند درنظرگرفتن پاداش برای صرفه‌جویی مفید خواهد بود.
وی ادامه داد: اگر برای جبران کسری و ناترازی برق بخواهیم؛ مثلاً یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی ایجاد کنیم به ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز خواهیم داشت، اما اگر بتوانیم با پیش‌بینی پاداش برای صرفه‌جویی مردم، این میزان برق را صرفه‌جویی کنیم، طبیعتاً بهتر خواهد بود.
نماینده مردم ملایر افزود: تجربه اعطای پاداش مدیریت مصرف برق چه در بخش خانگی و چه برای سایر بخش‌ها مانند کشاورزی و صنعت مؤثر بوده است و اجرای موفق برنامه در گرو همکاری همه ذی‌نفعان از جمله مصرف‌کنندگان بخش خانگی و سایر مشترکان است.
  • نویسنده :
  • منبع :