19 دی: یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در تصادف جاده‌ای در محورهای شرق استان سمنان جان باخت.
به گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، بار دیگر یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در ششم تیر ۱۴۰۲ در حوالی منطقه موسوم به چاه قنات واقع در محور ترانزیتی میامی-سبزوار در محور اصلی تهران- مشهد، بر اثر برخورد با خودروهای عبوری دچار سانحه و تلف شد.
از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون، این دومین تصادف جاده ای یوزپلنگ آسیایی در استان سمنان است که باعث از دست رفتن قلاده یوزها در این منطقه می‌شود.
خبرهای تکمیلی، پس از بررسی‌های میدانی، اعلام می شود.
مرگ‌های پیاپی یوزها در تصادفات شرق استان سمنان
به گزارش ایرنا، صبح شنبه ششم فروردین ۱۴۰۲ خبری مبنی بر تلف شدن یک قلاده یوزپلنگ ماده با احتمال بارداری در محدوده عباس‌آباد - میاندشت در شهرستان میامی از منابع محلی منتشر شد. در بررسی‌های دقیق کارشناسان اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان سمنان مشخص شد در فاجعه‌ای تلخ، یوزپلنگ باردار با نام «ماجراد» دارای سه جنین بر اثر تصادف با خودروی عبوری تلف شد.
علاوه بر این، تابستان ۱۴۰۱ یک قلاده یوزپلنگ ماده و در سال‌های ١٣٨٩ تا ١٣٩٧ هفت قلاده یوزپلنگ در همان محور میاندشت - عباس آباد بر اثر تصادف‌های جاده‌ای تلف شدند.
به تازگی، بهرامعلی ظاهری مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با اشاره به حوادث تلخ تصادف خودروها با یوزپلنگ در جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده شرق استان سمنان، اعلام کرده است: نصب ۶ دوربین کنترل سرعت دیگر برای کنترل سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت خودروها در این محور برای حفظ جان یوزپلنگ‌ها تصویب شد.
منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ به شمار می‌رود که بخشی از این منطقه حفاظت شده حدفاصل میاندشت- میامی در محور مواصلاتی قرار گرفته و بزرگترین قربانگاه جاده‌ای یوز ایرانی محسوب می‌شود.
یوزپلنگ گونه‌ای در خطر انقراض است و اکنون فقط شماری از آنها در ایران و آفریقا زیست می‌کند.
حصارکشی به طول پنج کیلومتر و کاهش سرعت به ۸۰ کیلومتر در ساعت در بخشی از جاده ترانزیتی تهران - مشهد در محدوده استان که قلمرو یوزپلنگ آسیایی است، بخشی از اقدامات انجام شده برای کاهش تلفات تصادف های جاده ای یوزپلنگ و دیگر جانوران در بخشی از جاده ترانزیتی تهران- مشهد در منطقه عباس‌آباد- میاندشت در شهرستان میامی است.
منطقه توران یا خارتوران در شرق استان سمنان در شهرستان شاهرود یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود.

  • نویسنده :
  • منبع :