19 دی: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: یوزپلنگ «هلیا» همراه با توله دیگرش از شامگاه سه‌شنبه و پس از تلف‌شدن توله یکسال‌ونیمه‌اش در اثر تصادف در محور ترانزیتی میامی-سبزوار در محور اصلی تهران- مشهد، در ۵۰ متری جاده در جست‌وجوی فرزندش است.
بهرامعلی ظاهری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز کرد: یوزپلنگ هلیا فرزند یوزپلنگ حَرب است که به عنوان نسل اول بالغ شد و صاحب ۲ توله شد. یکی از توله‌ها که نر و کمتر از ۲ سال سن داشت روز گذشته ششم تیر ۱۴۰۲ در تصادف با خودروهای عبوری تلف شد و از سوی دیگر، از شب گذشته محیط‌بانان و دوستداران محیط زیست برای اعلام هشدار و آگاهی در جاده به منظور پیشگیری از تکرار پردرد و غم‌‎انگیز تلف شدن یوزپلنگ مادر و فرزند، در مسیر جاده حضور دارند.
وی بیان کرد: گمان می‌شود هلیا و توله دیگرش حداقل تا پنج روز در مسیر جاده به دنبال فرزندش در جست‌وجو باشند و بعد از این مدت، با ناامید شدن از دسترسی به توله‌شان از جاده دور شود.
وی افزود: حرب یوزپلنگ زایا بود که به همراه هلیا(توله‌اش) نسل اول زایا محسوب می‌شدند و فرزندان هلیا را باید نسل دوم این خانواده از یوزپلنگ به حساب آورد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: وجود مادر و توله‌ها و مشاهده دیگر یوزپلنگ‌‎های شناسنامه‌دار نشاندهنده پویایی جمعیت این گونه ارزشمند در منطقه توران شاهرود در استان سمنان است و بیانگر این است که سازمان حفاظت محیط زیست در تامین طعمه، آب و تامین امنیت زیستگاه عملکرد مطلوب داشته است و این حوادث تلخ ناشی از کم توجهی و همراهی نکردن دستگاه‌های مرتبط در انجام وظایف خود در تامین امنیت یوزپلنگ در مسیر جاده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، حرب یوزپلنگ زایا بود که ۲ توله اش به عنوان مهشاد و هلیا نامگذاری شدند و هلیا نیز در سال گذشته چهار یوزپلنگ جدید به توران هدیه داد و یوزپلنگ تلف‌شده دیروز یکی از همین توله‌ها بود.
به گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، بار دیگر یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در ششم تیر ۱۴۰۲ در حوالی منطقه موسوم به چاه قنات واقع در محور ترانزیتی میامی-سبزوار در محور اصلی تهران- مشهد، بر اثر برخورد با خودروهای عبوری دچار سانحه و تلف شد.
از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون، این دومین تصادف جاده ای یوزپلنگ آسیایی در استان سمنان است که باعث از دست رفتن قلاده یوزها در این منطقه می‌شود.
یوزهای زیر ۱۸ ماهه شناسنامه ندارند و توله یوزی که دیروز جان باخت کمتر از ۱۸ ماه سن داشت.
  • نویسنده :
  • منبع :