19 دی: منابع خبری ادعا کردند که به پیشنهاد فرانسه، ایران به کمیته حل بحران لبنان پیوسته است و در نشست آتی این کمیته مشارکت خواهد کرد.
روزنامه البنا در گزارشی به سفر اخیر ژان ایو لودریان، فرستاده ویژه فرانسه به بیروت و دیدار با مقامات این کشور و رایزنی درخصوص حل بحران انتخاب رئیس جمهور پرداخت.
برخی منابع مطلع در گفت‌وگو با این روزنامه تاکید کردند که لودریان به زودی به عربستان سفر خواهد کرد کرد و با نزار العلولا، مشاور دیوان پادشاهی عربستان دیدار و او را از جزئیات سفرش به لبنان مطلع خواهد کرد.
فرستاده فرانسه بعد از عربستان به کشورش بازخواهد گشت و گزارشی از خلاصه سفرش به لبنان به امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه ارائه خواهد داد.
لودریان بین تاریخ ۱۵ تا ۲۰ جولای یعنی بعد از عید ملی فرانسه که ۱۴ همان ماه است بار دیگر به لبنان سفر خواهد کرد.
منابع مطلع در ادامه اعلام کردند که کمیته پنج جانبه(فرانسه، عربستان، آمریکا، قطر، مصر) هفته آتی نشست برگزار خواهد کرد اما با توجه به حضور ایران در این نشست شش جانبه خواهد بود.
این منابع ادعا کردند که با توجه به نقش ایران در منطقه و به ویژه پرونده لبنان، فرانسه به عربستان پیشنهاد داد که ایران نیز به این کمیته بپیوندد، بنابراین تهران در نشست آتی حضور خواهد داشت.
پیش از این پایگاه خبری النشره در گزارشی با اشاره به سفر ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه به بیروت نوشت که سفر مقام فرانسوی به لبنان این بار با دفعات قبل تفاوت دارد زیرا با حمایت و پشتوانه سعودی ها و همچنین مشارکت ایران در مذاکرات انجام شده است.
منابع سیاسی به این پایگاه خبری گفته بودند که همزمان بودن سفر فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان به تهران و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور به فرانسه تصادفی نبود و بن فرحان در این سفر با مسئولان ایرانی درخصوص مساله لبنان تبادل نظر کرد و نظرات ایرانی ها در این باره را به مسئولان فرانسوی منتقل کرد.
این منابع تاکید کردند که این بار و در سایه ورود ایران به بازی حل بحران لبنان، تحرکات بین المللی بسیار جدی شده است به ویژه اینکه کمیته پنج جانبه(فرانسه، عربستان، آمریکا، قطر، مصر) که قبلا ایران را کنار گذاشته بودند اکنون به این نتیجه رسیدند که کار آن‌ها بی فایده است.
لبنان از هشتم آبان سال گذشته در پی پایان دوره ریاست‌جمهوری میشل عون، تاکنون با خلأ ریاست‌جمهوری مواجه بوده و پارلمان این کشور با وجود برگزاری چندین جلسه، هنوز موفق به انتخاب رئیس‌جمهوری توافقی نشده است.
این نخستین‌بار نیست که لبنان با خلأ پست ریاست‌جمهوری مواجه است بلکه پیش از انتخاب «میشل عون» به عنوان رئیس‌جمهور در تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۱۶ (۱۰ آبان ۱۳۹۵) لبنان ۲.۵ سال بود که رئیس‌جمهور نداشت و پارلمان چهل و پنج بار برای انتخاب رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داده و به نتیجه‌ای نرسیده بود. دلیل آن نیز، ساختار سیاسی لبنان و سهم‌خواهی‌ها و تفکرات فرقه‌ای حاکم بر احزاب همواره موجب بروز بحران و بن‌بست سیاسی در این کشور می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :