19 دی: مدیرکل آسیای جنوبی سازمان توسعه تجارت گفت: مشکلات صادرات کیوی به هند در حال اتمام است و با راهنمایی‌ها و سختگیری‌های داخلی اختلال در روند صادرات کیوی به هند حل شده است چند کانتینر به صورت آزمایشی به هند رفت که متاسفانه یک یا دو کانتینر مرجوع شد اما هم اکنون مشکلی در این زمینه نیست و صادرات کیوی به هند در حال انجام است.
هادی طالبیان مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه بانک مرکزی هند پایبند به نظام سنتی بانک‌داری بین‌المللی است، گفت: هند جزو پرجمعیت‌ترین کشورهای دنیاست و حاکمیت این کشور برای اینکه سطح معقولی از رفاهیات را برای مردم خود تامین کنند سیاست تعامل با تمام دنیا را در پیش گرفتند. به عبارتی هندی‌ها تمام تخم‌مرغ‌هایشان را در یک سبد نمی‌گذارد از این رو صرفا به کشورهای غربی یا شرقی و یا همسایه‌ها اتکا ندارد و همانگونه که با ایران تعامل دارد با آمریکا و یا اسرائیل نیز وارد مذاکره می‌شوند.
 وی ادامه داد: عقلا این شیوه در حاکمیت را می‌پذیرند چراکه این بحث را اقتصادی می‌دانند نه سیاسی. زیرساخت‌ها برای ترانسفر کردن پول فکر و نوآوری‌هایی در این زمینه ایجاد شده است و اینکه تا چه میزان این راهکاها کارآیی و قابل استفاده باشد متفاوت است. در نشست ACU یکسری موارد بین بانک‌های مرکزی اتحادیه آسیایی مطرح و راهکارهایی ارائه شد و تبادل نظر در سطح مسئولان ذی ربط اتفاق  و به راهکارهای پرداخت فکر شده است تا در نهایت از روش‌های مختلف برای تبادل پولی استفاده و حجم مبادلات تقویت شود.
مدیرکل آسیای جنوبی سازمان توسعه تجارت با اشاره به آخرین روند تهاتر کالا به پاکستان، بیان کرد: به زودی از طرف پاکستانی دعوت خواهیم کرد که در میز مذاکره درباره چگونگی روند تهاتر بایکدیگر به توافق برسیم. فرآیند تهاتر کار سنگین و انرژِی‌بری است و امیدواریم که بتوانیم از شهریور کار خود را شروع و در ادامه به سمت تجارت آزاد پیش برویم. پاکستان و هند در حوزه پوشاک دارای مزیت هستند و صنعت نساجی به شکل سنتی در این کشور شکل گرفته است اما باید بررسی شود که واردات از این کشور تولید داخلی را دامپ نکند از این‌رو روند تهاتر باید چند وجهی مورد بررسی قرار بگیرد و مواظب باشیم که صنعت داخلی از بین نرود.
به گفته طالبیان مقدم؛ مزیت صادراتی ایران برای پاکستان عبارتند از فرآورده‌های نفتی، خشکبار، ماشین آلات و لوازم ساختمانی است.
وی در پاسخ به این پرسش که سال گذشته معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه از صادرات سیب به پاکستان در ازای واردات میوه‌های گرمسیری خبر دادند آیا تهاتر سیب عملیاتی شد؟ گفت: صادرات سیب به هند و پاکستان انجام شده است و مطابق اخبار و گزارش‌هایی که از طرف رایزنان به ما می‌رسد امسال مشکلی در زمینه صادرات سیب نداریم و از طریق ایران به مقاصدی که مد نظر ما بود رسیده‌ایم.
این مقام مسئول در پایان بیان کرد: مشکلات صادرات کیوی به هند در حال اتمام است و با راهنمایی‌ها و سختگیری‌های داخلی اختلال در روند صادرات کیوی به هند حل شده است چند کانتینر به صورت آزمایشی به هند رفت که متاسفانه یک یا دو کانتینر مرجوع شد اما هم اکنون مشکلی در این زمینه نیست و صادرات کیوی به هند در حال انجام است.
  • نویسنده :
  • منبع :