19 دی: رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور بارندگی در پاییز ۱۴۰۲ را تا بیش از نرمال پیش‌بینی کرد و گفت: تنها شاخصی که پیش‌بینی پذیری نسبتاً بالایی دارد پدیده ال نینو- لانینا است و همین یک عامل موجب شده که پیش‌بینی‌های فصلی قابل ارائه باشند.
احد وظیفه در مورد تأثیر پدیده «ال نینو- لانینا» بر آب و هوای کشور، اظهار کرد: پدیده ال نینو- لانینا یک شاخص اقلیمی بزرگ مقیاس است که در پهنه وسیعی از آب‌های منطقه حاره‌ای اقیانوس آرام رخ می‌دهد. زمانی که دمای آب اقیانوس به عمق حدود ۲۰۰ متر تغییر می‌کند، اگر نیم درجه گرم‌تر شود وارد فاز «ال‌نینو» یا فاز گرم می‌شود و اگر نیم درجه سردتر از حالت نرمال شود یعنی وارد فاز «لانیناـ شده است.
وی با تاکید بر احتمالی بودن پیش‌بینی‌های هواشناسی و شش ماهه بودن بازه زمانی پیش‌بیتی‌های فصلی اظهار کرد: ورود هر بار پدیده ال‌نینو لزوماً باعث ترسالی و هر لانینا منجر به کاهش بارندگی‌ها نمی‌شود.
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه غالب کشور ما به‌ویژه نیمه‌شرقی و نیمه‌شمالی در شرایط خشکی به سر می‌برد اظهار کرد: تنها شاخصی که پیش‌بینی پذیری نسبتاً بالایی دارد پدیده ال نینو- لانینا است و همین یک عامل باعث شده که پیش‌بینی‌های فصلی قابل ارائه باشند.
وی بارندگی‌های پاییز ۱۴۰۲ را تا بیش از نرمال پیش‌بینی کرد و گفت: ما به‌صورت ماهانه و هفتگی میزان بارندگی‌ها را پیش‌بینی می‌کنیم و هر روز نیز بولتنی را منتشر و وضعیت رخداد هفته و ماه و فصل گذشته را تحلیل می‌کنیم تا در حوزه مدیریت بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.
وظیفه که در یک برنامه رادیویی صحبت می کرد، با تأکید بر لزوم به کارگیری تحقیقات آب و هوایی در بخش اجرایی و استفاده از انرژی‌های نو و اجرای برنامه‌های سازگار با اقلیم تاکید کرد.
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور در پایان از دولت درخواست کرد که در کلان برنامه‌ها به موضوع اقلیم و انرژی‌های نو توجه شود.
  • نویسنده :
  • منبع :