یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «مشکل از نحوه مدیریت کشور است» به قلم مرتضی داستانی بدین شرح است:

اداره اطلاعات انرژی آمریکا از درآمد ۱۹ میلیارد دلاری ایران از فروش نفت در ۵ ماهه نخست سال جاری میلادی خبر داد و کل درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۲ را ۵۴ میلیارد دلار اعلام کرد. بر اساس این گزارش این رقم نسبت به سال قبل از آن ۱۷ میلیارد دلار افزایش داشت. درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۳۷ میلیارد دلار اعلام شده بود.
افزایش درآمدی دولت از نفت که رئیس جمهور هم به آن اذعان کرده است در حالی است که وضعیت تورم و شاخص‌های اقتصادی نشان از ادامه وضعیت نامطلوب فعلی را دارد. در حال حاضر مرکز آمار از تورم ۴۸.۵ درصدی اقتصاد ایران خبر می‌دهد و پیش‌بینی‌ها از نرخ بالای ۵۰ درصد برای این شاخص حکایت دارند. هرچند فرزین- رئیس کل بانک مرکزی وعده رساندن تورم به حدود ۳۰ درصد را داده است. اما کارشناسان می‌گویند تورمی که ریشه آن در قیود خارجی و تحریم است، باید از این محل نیز مدیریت شود و ضمن آنکه سیاست‌های پولی مناسبی نیز باید در دستور کار قرار گیرند.
به دنبال افزایش درآمدهای نفتی شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید: در کشور، درآمد و منابع داریم، ولی عدم مدیریت درآمد نمی‌گذارد کارها پیش برود. این دولت، بیشترین درآمد را طی شش سال گذشته در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ داشته است. بسیاری از پول‌های بلوکه‌شده برگشته و نفت کامل، یعنی هرچه مازاد بر تولید داشتیم به فروش رفته است، ولی خروجی کار وضعی است که شاهد آن هستیم.
عبدالناصر همتی رئیس اسبق بانک مرکزی هم در توئیتی نوشت که نحوه حکمرانی بر مبنای شاخص‌های کلان اقتصاد ارزیابی می‌شود، نه پیشرفت‌های موردی و خرد. از گورباچف، آخرین رهبر شوروی پرسیدند: ارزیابی مردم از عملکرد نظام سوسیالیتی چگونه است؟ پاسخ داد: ارزیابی مردم از پیشرفت، به میزان پول خُردی است که هنگام برگشت به منزل، ته جیبشان باقی می‌ماند!
فلاحت پیشه نماینده پیشین مجلس هم ادعا کرد: این دولت و مجلس، بیش از ۲۰ مالیات و هزینه جدید به سبد زندگی مردم تحمیل کرده است. مالیات بر ملک، اجاره، خودرو، کارتخوان، قبوض، انتقال پول، افزایش عوارض و هزینه‌های مختلف خدمات دولتی و البته فیلترشکن. این بی‌رحمی در تاریخ این ملت و در میان اغلب کشورهای دنیا بی‌سابقه است.

  • نویسنده :
  • منبع :