19 دی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دوشنبه دوازدهم تیرماه ۱۴۰۲ با هدف توسعه مناسبات فرهنگی دوجانبه و شرکت در برنامه های «هفته فرهنگی ایران در روسیه» وارد مسکو شد.
محمدمهدی اسماعیلی در بدو ورود به فرودگاه ونوکووا مسکو مورد استقبال آندری مالیشوف معاون وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه و کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو قرار گرفت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را در سفر فشرده به مسکو و سن پترزبورگ، دو تن از معاونان این وزارتخانه، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و دبیر شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همراهی می کنند.
برنامه های وزیر ارشاد در سفر به روسیه
برنامه های هفته فرهنگی ایران در روسیه سه شنبه سیزدهم تیرماه با حضور اسماعیلی و اولگا لیوبیموا وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه با افتتاح نمایشگاه هنرهای ایرانی در مجموعه نمایشگاهی ودنخا مسکو آغاز خواهد شد و با اجرای مشترک موسیقی اصیل ایرانی توسط ارکستر ملی ایران و ارکستر ملی جوانان روسیه نیز همراه خواهد بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سه شنبه همچنین دیدار رسمی با همتای روس خود خواهد داشت و در نشست مطبوعاتی مشترک با وی نیز حضور خواهد یافت.
دیدار با مشاور فرهنگی رئیس جمهوری فدراسیون روسیه، ایران شناسان و اسلام شناسان برجسته این کشور، دیدار با رئیس دانشگاه علوم انسانی روسیه و سخنرانی در جمع شورای علمی این دانشگاه و همچنین سخنرانی در شورای فرهنگی و رسانه ای سفارت جمهوری اسلامی ایران از دیگر برنامه های روزهای سه شنبه و چهارشنبه اسماعیلی در سفر به مسکو خواهد بود.
علاوه بر مسکو، شهر سن پترزبورگ نیز میزبان رویدادهای هفته فرهنگی ایران در روسیه است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همین منظور، سفری نیز به این شهر خواهد داشت.
اسماعیلی پنجشنبه ضمن دیدار با استاندار سن پترزبورگ، از گنجینه فاخر نسخ خطی و آثار هنری ایرانی ثبت شده در یونسکو در انستیتو نسخ خطی آکادمی علوم روسیه و نیز بخش ایران موزه آرمیتاژ در این شهر بازدید خواهد کرد.
شرکت در کنسرت موسیقی اصیل ایرانی در سالن کاپلا سن پترزبورگ، پایان بخش برنامه های رسمی سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به روسیه خواهد بود.
جزئیات برنامه‌های هفته فرهنگی
برنامه‌های هفته فرهنگی ایران در روسیه در پنج بخش شامل نمایشگاه های هنرهای سنتی ایران، فرش ایرانی، برنامه مشترک ارکستر ملی ایران و ارکستر جوانان روسیه و نمایش فیلم و پویانمایی برگزار خواهد شد.

بنا بر اعلام کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه، هنرمندان ۲۰ رشته هنری در رشته‌هایی مانند نگارگری، تذهیب، معرق، خاتم‌کاری، قلم زنی، فیروزه کوبی، حکاکی چرم، ساخت زیورآلات، قلم‌کاری، پوشاک اقوام، سفال و سرامیک، عکس، مجسمه سازی، فرشبافی، بافت گلیم و نقاشی خط در نمایشگاه هنرهای سنتی ایران در سالن کارگر و کشاورز در مجموعه ودنخا مسکو برپا خواهد شد و میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.

نمایشگاهی نیز از فرش‌های ایرانی با حضور نشان‌های برتر و همچنین نمایشگاه دیگری با موضوع صنایع خلاق هنری با ارائه بازی‌های رایانه‌ای و پازل‌های سه‌بعدی در همین مکان تا شنبه هفدهم تیرماه برپا است.
هنرمندان منتخب شرکت‌کننده در این رویداد از برترین هنرمندان کشور هستند که علاوه بر عرضه آثار خود، کارگاه‌های آموزشی نیز برگزار خواهند کرد.
۱۹ نوازنده ایرانی و ۱۶ نوازنده روس نیز به همت رایزنی فرهنگی ایران دو اجرای مشترک در قالب ارکستر ملی ایران و ارکستر جوانان روسیه با بهره‌گیری از سازهای اصیل ایرانی در مسکو و سن پترزبورگ برگزار می‌کنند.
نمایش فیلم و پویانمایی های منتخب، پنجمین بخش برنامه‌های هفته فرهنگی ایران در روسیه محسوب می‌شود. بر این اساس، فیلم ویلایی‌ها، انیمیشن لوپتو، هناس، "رمانتیسم عماد و طوبی" و سارا و آیدا با حضور کارگردان یا تهیه کننده این آثار در سالن ایلوزیون مسکو به نمایش درخواهند آمد.
طرف روس، معتبرترین اماکن فرهنگی و هنری شهرهای مسکو و سنت پترزبورگ را برای اجرای برنامه‌های هنری ایرانی اختصاص داده است.
روابط فرهنگی ایران و روسیه در یک نگاه
آخرین بار و پیش از همه گیری بیماری کووید ۱۹، ایران میزبان هفته فرهنگی روسیه که این رویداد ۱۸ تا ۲۳ آبان ۱۳۹۸ در شهرهای تهران و قزوین برگزار شد.
روابط میان ایران و روسیه از قدمتی چهارصد ساله برخوردار است. موافقت‌نامه‌ فرهنگی میان ایران و روسیه که در سال ۱۳۴۵ به امضا رسید،هم‌اکنون نیز مبنای قانونی همکاری های دوجانبه فرهنگی دو کشور تلقی می‌شود.
تا پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، این قرارداد بیشتر مبنای فعالیت‌های گسترده روسیه در ایران بود ولی با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، زمینه ظهور مبادلات فرهنگی دوجانبه پدید آمد.
در طول دهه نود میلادی روابط فرهنگی دو کشور گسترش داشت.درعین‌حال مقطع‌ زمانی ۱۳۷۸ و گشایش رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه نقطه عطفی در فعالیت‌های فرهنگی ایران در روسیه به شمار می‌ آید.
هر دو کشور دارای ظرفیت های گسترده فرهنگی هستند که این ظرفیت ها با توجه به ارتقای سطح مناسبات تهران – مسکو به سطح راهبردی، می تواند در خدمت منافع و اهداف مشترک در سطوح دو جانبه، منطقه ای و بین المللی بکار گرفته شود.
  • نویسنده :
  • منبع :