19 دی: رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: انجام ۲۶ عمل جراحی، تحت دیالیز قرار گرفتن ۱۶ زائر و انتقال ۲۵ نفر از بیماران به داخل کشور، اقداماتی بوده که در این مدت انجام شده تا به سلامت زائران لطمه‌ای وارد نشود.
پیرحسین کولیوند که به صورت میدانی در محل خدمت‌رسانی به حجاج حضور دارد، به تشریح خدمات هلال احمر پرداخت و گفت: زائران در سلامت کامل به سر می‌برند و پوشش سراسری برای انجام ایمن حج ایجاد شده است. در حال حاضر فقط یک بیمار در مدینه منوره بستری است و نتوانسته اعمال حج را به جا آورد اما سایر زائران مناسک حج را به صورت کامل ادا کردند.
کولیوند به تشریح علل مراجعه بیماران به مراکز درمانی هلال احمر در عربستان سعودی پرداخت و ادامه داد: تا به امروز ۴۰ درصد مراجعه‌کنندگان به علت مشکلات تنفسی، ۲۸ درصد به علت مشکلات استخوانی و شکستگی، ۹ درصد بیماری قلبی و فشار خون، ۷ درصد نیز به علت مشکلات مربوط به دیابت و سایر حجاج به علت‌های دیگر به مراکز درمانی هلال احمر مراجعه کرده‌اند.
رئیس جمعیت هلال‌احمر اضافه کرد: در ایام حج ۴۷۰ هزار خدمت به زائران ارائه شده و ۳۰۴ بیمار نیز در بیمارستان‌های سعودی برای درمان‌های تکمیلی تحت عمل و درمان تخصصی قرار گرفتند. علاوه بر این ۳۷۱ هزار ویزیت عمومی‌ توسط کادر درمان در هتل‌ها و مراکز موقت و ۲۵ هزار ویزیت در درمانگاه و بیمارستان‌ها انجام شده است.
وی افزود: در سال جاری پوشش درمانی در منا و عرفات توسعه پیدا کرد و برای اولین بار در هر مکتب یک مرکز درمانی تاسیس که موجب رضایت زائران شد.
کولیوند با اشاره به عملیات وقوف اضطراری گفت: ۸۰ نفر با حمایت پزشکی ‌وقوف اضطراری انجام دادند و در تمام مدت انجام وقوف از حمایت کادر درمان برخوردار شدند. علاوه بر خدمات امدادی و درمانی جلسات مفیدی با مقامات ترکیه، اندونزی و غنا برگزار شد و در این جلسات بر الگو بودن مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر تاکید و برای همکاری و هم‌افزایی در این راستا تبادل نظر شد.
رئیس جمعیت هلال‌احمر تصریح کرد: اعزام بیماران به داخل کشور، وقوف اضطراری و استقرار بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های موقت و حضور پزشک در تمامی هتل‌ها از جمله اقداماتی بود که موجب تحسین سایر کشورها قرار گرفت.
وی افزود: جلسه‌ای با رئیس هلال‌احمر عربستان و رئیس بیمارستان مکه و مدینه برگزار شد که منجر به تعامل حداکثری فی ما بین شد و همین امر سبب شد تا زائران خدمات بهتری در حوزه بهداشت و درمان دریافت کنند. انجام ۲۶ عمل جراحی دشوار، تحت دیالیز قرار گرفتن ۱۶ زائر و انتقال ۲۵ نفر از بیماران به داخل کشور، اقداماتی بوده است که در این مدت انجام شده و این اقدامات با ارزیابی کامل صورت گرفته تا به سلامت زائران لطمه‌ای وارد نشود.
کولیوند در رابطه با تعاملات بین‌المللی هلال‌احمر تاکید کرد: مقرر شد تا کنگره سلامت در حج به میزبانی ایران برگزار شود و از رئیس هلال احمر عربستان سعودی دعوت شده تا به ایران سفر کند و از توانمندی‌های امدادی هلال احمر بازدید داشته باشد.
  • نویسنده :
  • منبع :